Heinola-Seuran logo

Heinola-Seura ry

Toimintasuunnitelma vuodelle 2008

YLEISTÄ

Vuonna 1985 perustettu Heinola-Seura ry jatkaa sääntöjensä mukaan työtään kotiseutuhengen ylläpitäjänä ja perinteen vaalijana. Yhdistys osallistuu kaupungin kehittämisestä käytävään keskusteluun antamalla lausuntoja ja esittämällä kannanottoja kulloinkin ajankohtaisista asioista. Yhdistys ylläpitää yhteistoimintaa kaupungin eri yhteisöjen kanssa.

HALLINTO

Yhdistyksen toimintaa suunnittelee ja johtaa syyskokouksen valitsema johtokunta, johon kuuluu kalenterivuodeksi kerrallaan valittu puheenjohtaja ja kahdeksan kahdeksi vuodeksi valittua jäsentä, joista vuosittain puolet on erovuorossa. Seura järjestää sääntömääräiset kevät- ja syyskokoukset.

VARSINAINEN TOIMINTA

Seuran perinteiset toiminnat unikeonpäivänä, kalamarkkinoilla ja muissa kaupungissa mahdollisesti järjestettävissä tapahtumissa jatkuvat. Näiden yhteydessä myydään seuran julkaisuja.

Aletaan viettää vuosittain Allin päivää 31.1. Heinolan kotiseutupäivänä Alli Heinämaan kunniaksi. Wanhan ajan joulu -tapahtuman järjestämistä taidemuseon pihapiirissä joulun alla jatketaan yhdessä koulu-, museo- ja kulttuuritoimen sekä eräiden järjestöjen kanssa.

Vuonna 2006 aloitettua tehostettua jäsenhankintaa jatketaan erilaisin tapahtumin ja tiedottein. Yhdistykselle haetaan myös yhteisöjäseniä. Seuralle laadittua yhdistyksen toiminnasta kertovaa esitettä jaetaan eri tilaisuuksissa.

Yhteistyötä kaupungin kyläyhdistysten ja kaupunginosatiimien kanssa jatketaan. Seurataan Heinolan kotiseutuarkisto-aloitteen etenemistä kaupungissa.

JULKAISUTOIMINTA

Myynnissä on edelleen seuran julkaisemia kirjoja: Perinne- ja kotiseutukirja "Eletty on ennen meillä", Kaija Multamäen kirjoituksista koottu kirja "Heinola- kotiseutuni mun" sekä postikortteja ja kirjanmerkkejä.

Suunnitellaan uusia painotuotteita yhdistyksen rahavarojen lisäämiseksi mm. adresseja eri tilanteisiin. Uusi kotiseutukirja julkaistaan syksyn 2008 joulumyyntiin.

Heinolan postimerkkikerhon kanssa jatketaan Heinolan postikorttikirjan suunnittelua. Kirja ilmestyy Heinolan kaupungin 170-vuotisjuhlavuoden 2009 alussa.

Valmistellaan Heinolan 170-vuotisjuhlavuoden kirjoituskilpailun järjestämistä ja sen julistamista vuoden 2009 alussa.

RETKET

Sydänsuven retki tehdään yhdessä Itä-Hämeen matkailuyhdistyksen kanssa kesäkuussa, juhannusviikolla, Hämeenlinnaan ja sen ympäristön kartanoihin. Muutakin matkailutoimintaa jatketaan matkailuyhdistyksen kanssa erilaisiin valtakunnallisiin kohteisiin entiseen tapaan.

TIEDOTTAMINEN

Seuran jäsenille lähetetään kerran vuodessa jäsenkirje. Heinola-Seuran kotisivujen avulla jatketaan Heinola-Seuraa ja Heinolan kaupunkia koskevien asioiden tiedottamista. Kokouskutsut ja ilmoitukset julkaistaan Itä-Häme ja Siltojen kaupunki -lehdissä. Lisäksi pyritään vaikuttamaan lehdistöön kotiseutuaiheisten artikkelien julkaisemiseksi.

Heinola-Seura kaikkien heinolalaisten asialla