Vuoden matkailutoiminta käynnistyi

Heinola-Seuran ja Itä-Hämeen matkailuyhdistyksen vuoden matkailutoiminta käynnistyi Matka 2009 -messumatkalla Helsingin Messukeskukseen lauantaina 17. tammikuuta 2009.

Järvisen Liikenteen 58 hengen bussi täyttyi innokkaista matkalaisista muutaman päivän kuluessa alkuilmoittelusta. Oli väkeä Sysmästä ja Hartolasta ja Heinolasta.

Suomen messut mainosti Pohjoismaiden suurinta matkailutapahtumaansa fraasilla "Matkamessuilla kierrät maailman ympäri päivässä!" Sehän innosti matkailusta kiinnostuneita.

Kun kuusi tuntia messuhumussa oli livahtanut ohitse, huomasi olevansa yltäkylläinen messukieputuksesta messujen ahtaudessa. Muovipussit olivat täynnä kaikkea tarjolla ollutta ihanaa – sanoin ja kuvin. Olipa joukossa erilaisia herkkujakin kotimaan pöydiltä kotiin tuomisina.

Messuilla myydään kuulemma matkoja jopa parinsadan miljoonan edestä. Uskomatonta! Olivatpa Heinolankin ryhmäläiset tehneet oivallisia löytöjä monien tarjousten joukosta. Tutkimusten mukaan jokainen messuilla kävijä jättää messuille 155 euroa. Gallupia ei meidän Itä-Hämeen ryhmässä ei tehty. Tuskinpa!

Heinolan osasto

Löytyipä Messukeskuksen messupaljoudesta myös kolme paikallista matkailun tarjoajaakin: Heinolan kaupunki, Heinolan Café Heila ja Lähiruokatori sekä Vierumäen urheiluopisto.

Kaikilla kolmella osastolla vieraita riitti. Piukat paikat sai innostusta osakseen ja lippuhulinat alkavat messujen jälkeen. Poppeli-peli oli monille lapsiperheellisille innostava Heinolaan tutustumisen väline.

Heilan osasto

Uusina tulokkaina Café Heilalla ja Lähiruokatorilla oli tarjolla lähiherkkuja ja tervetulotoivotuksia poiketa Heinolan pohjoisliittymässä oleviin monipuolisiin liikkeisiin.

Vierumäen osasto

Vierumäki tietysti loisti monipuolisella liikunta- ja vapaa-ajan tarjonnallaan.

Matkamessut on jo kokemuksena matkailuelämys, kun voi nähdä eri puolilta maailmaa tulleita matkailun ammattilaisia ja kuunnella heidän esittelyitään oman kulttuurinsa matkailukohteista vaikuttavin kuvakoostein.

Mielenkiintoisia olivat myös kotimaan laajan osaston monipuolisesti toteutetut matkailuinfot korkeatasoisine esiintyjineen. Oli oopperalaulajia, tangokuninkaallisia ja muita telkassakin nähtyjä kasvoja, kauppias Keskistä myöten. Myös tulevan kesän Heinolan musikaalin taiteilijat tekivät hyvää mainosta Heinolan kesälle.

Tulevia matkoja

Alkuvuoden aikana tehdään matkat Puutarha 09, Oma Mökki, Oma Koti – messuille 28.03. Matka Hesaan – Satakunta esittäytyy Senaatintorilla 6.06. Perinteinen Sydänsuven retki tehdään 17.06. Kotkaan. Asuntomessumatka Valkeakoskelle toteutetaan 13.07.

Itä-Hämeen matkailuyhdistyksen ja Heinola-Seuran järjestämät matkat ovat kasvattaneet suosiotaan helppoudellaan, sillä soittamalla tuttuun numeroon 044 579 2064, paikka Järvisen liikenteen bussiin on varattu ja palvelu pelaa. Retkille voivat osallistua myös bussimatkan varrelta tulevat.

Kalevi Peltola

Katso myös Asko Alhon messukuvat Itä-Hämeen matkailuyhdistyksen verkkosivuilla!