Heinolan kylä- ja asukasyhdistyksille

Heinola 5.3.2009

”MEITIN HEINOLA”

• Asukaslähtöistä paikallishistorian keruuta
  • Kuinka kerätä talteen ja löytää katoavaa paikallishistoriaa
  • Tallennusvinkkejä ja tutkimusretkeä kulmakunnan menneeseen

Tässä ennakkotiedotteessa kerrotaan tulevasta Heinolan kansalaisopiston koulutuksesta, johon osallistumalla voi saada eväitä omasta mahdollisuudesta osallistua kotikulman historiatiedon tallennustalkoisiin.  Voimia ja osaamista yhdistämällä saadaan paljon aikaan.

Taustaa

Heinolan seudulta on ilmestynyt vähän omaan asuinympäristöön liittyvää kirjallista tuotantoa verrattuna moniin muihin seutukuntiin. Kaupungilla ja maalaiskunnalla ovat omat historiansa, Heinola-Seura on julkaissut kolme perinne- ja kotiseutukirjaa ja nyt huhtikuussa ilmestyy uusin, Rakkaudesta Heinolaan – postikorttien kertomaa. Kouluilla on muutamia koulukohtaisia historiateoksia, lisäksi on joitakin yksityisten kirjoittajien kaunokirjallisia teoksia paikkakunnalta. Varsinaisia kyläkirjoja ei tiettävästi ole.

Kotiseutuyhdistys Heinola-Seura on huolissaan siitä, että kaikkinainen edellisten sukupolvien tieto on häviämässä. Arvokasta paikallistietoa sisältäviä valokuvia ja asiakirjoja, puhumattakaan ihmismuisteihin tallentuneista tiedoista ja tapahtumista on katoamassa, el- lemme ehdi ja osaa napata niitä talteen ajoissa. Kotiseutuarkistoasiakin etenee. Kaupunki  on tarjonnut kotiseutuarkistotiloiksi pelastuslaitoksen alakerrasta kahta huonetta.

Keväällä 2008 kylä- ja kaupunginosayhdistysten illassa Heinola-Seura innosti yhdistyksiä aloittamaan tutkimusretket menneeseen, tallentamaan kulmakuntien tapahtumia, ihmisiä ja ilmiöitä. Illan esimerkkinä oli Vesivehmaan kylä Asikkalasta.

Jatkona tuolle tapaamiselle kotiseutuyhdistys teki aloitteen Heinolan kansalaisopistolle käytännönläheisen koulutuksen järjestämisestä kylien ja kaupunginosien paikallisten Lönnrotien löytämiseksi.  Tavoitteemme on innostamisen lisäksi olla tukemassa ja mahdollistamassa konkreettisemmalla tasolla Heinolan eri puolilla tapahtuvaa tiedon tallentamista. Pidemmän tähtäimen tavoitteena kylillä tai kaupunginosilla voi olla vaikkapa pienimuotoinen julkaisu – miksei laajempikin kirjallinen tuotos.

Koulutus alkaa huhtikuussa infoillalla

Heinolan kansalaisopisto aloittaa koulutuksen perjantaina 24.4.2009 klo 18 järjestämällä  Syrjälän salissa (Siltakatu 11)  keskustelu- ja infotapahtuman teemasta.  Kurssin johtaja, pastori/kirjailija Jouko Lehtonen kertoo kurssista, sen sisällöistä sekä työmenetelmistä. Keskustelussa ovat mukana myös kansalaisopiston ja Heinola-Seuran edustajat. Tilaisuuden alussa Heinola-Seura tarjoaa kahvit.

Kevään koulutus

Tarkoituksena olisi kevään aikana kokoontua kolme kertaa 29.4., 6.5. ja 13.5. klo 18.30-20.30 Syrjälän salissa, sekä kesän aikana tehdä pieniä tallentamistehtäviä. Syksyllä jatkettaisiin aiheen käsittelyä ja tuotosten työstämistä vaikka kirjalliseksi työksi.

Humoristi Aapeli kirjoitti aikoinaan kuolemattoman totuuden kirjassaan Siunattu hulluus:

"Sillä jyvänenkin tietoa omasta rakkaasta kotiseudustamme on enemmän kuin kokonainen kultamurikka turhuuden markkinoilta hankittua tyhjänpäiväistä viisautta."

Tervetuloa suurella joukolla mukaan innostavaan yhdessäoloon!

Ilmoittautumiset infoiltaan huhtikuun 20. päivään mennessä sähköpostitse:

heinolaseura@phnet.fi.

Heinola-Seuran puheenjohtaja