Jyränkölän Konsuli
Konsuli

Niemelän kaupunginosa tuli tutummaksi
Heinola-Seuralla kevätkokous

Palvelutalo Konsulin Sireniussali tarjosi hyvät kokouspuitteet Heinola-Seuran 25-vuotisjuhlavuoden kevätkokoukselle. Monet kokousvieraat olivat ensimmäistä kertaa Konsulissa ja sen Sireniussalissa.

Kokousväkeä

Kokouksen alussa seuran puheenjohtaja Kalevi Peltola muistutti mieliin Niemelän alueen historiaa. Alueella on todettu olleen elämää jo viikinkiajalla. Siitä kertoo hotelli Kumpelin rakentamisen yhteydessä 1986 rannan tuntumasta löytynyt viikinkiaikainen hautapaikka ja sieltä erilaisia koruja, jotka on säilytetty kansallismuseon esineistöön.

”Kun itse tulin Heinolaan 50 vuotta sitten, oli alue viljaisa peltoaukeama, jonka rannan tuntumassa sijaitsi kartano ja maa-alueiden sivuilla oli kartanon muonaväen pikku asumuksia.

Niemelän kartano oli aikoinaan suurtila. 1900-luvun alussa kartanolla oli maita 2500 ha ja kilometreittäin rantaviivaa. Kartano oli joutunut eri aikoina luovuttamaan maa-alueitaan niin, että 1960-luvun alussa maata oli enää n. 60 ha.

Kartano ympäristöineen oli heinolalaisten arvostama alue. Vaikka tilusten rajalla oli yksityisaluemerkki, kaupunkilaiset käyttivät Kirkkokadulta kartanolle johtavaa hopeasalavakujaa ja kulkivat kartanopihan poikki ihaillakseen Kultakärjen kalliolta avautuvaa komeaa näkymää Ruotsalaiselle.

Kartanon päärakennus oli puusta, keskikohdaltaan kaksikerroksinen. Vanhin osa oli yli 200 vuotta vanha. Rakennus oli tyyliltään rauhallinen, lähellä uusklassisuutta.

Kerrotaan, että kartanon isäntä Isodoor Wahlman laajensi rakennusta siksi, että voitiin viettää J.L. Runebergin 100-vuotisjuhlaa kartanossa.

1960-luvun alussa kartanon olemassaoloa uhkasi kuitenkin uuden ohitustien ehdotettu linjaus Sepänniemestä Niemelään. Linjaus onneksi päätettiin siirtää Tähtiniemelle ja kartanoalue säästyi toistaiseksi.

Heinolan Polttimo Oy osti Niemelän kartanon vuonna 1905. Kartanon omistanut Koskensaariyhtiö myi kartanoalueen Heinolan kaupungille 1976 ja näin kaupunki sai suuren tonttialueen keskustan tuntumasta ja järven rannalta.

Kaupunki järjesti alueen kaavoittamiseksi kilpailun. Kilpailun tuloksena kaavaksi tuli keskikaupungin asutuksen jatkoksi ruutukaavamainen asemakaava. Keskusta-alue varattiin kerrostaloille, osa varattiin pientaloille ja osa rantavyöhykkeestä virkistyskäyttöön.

Kunnanosakaava Niemelään valmistui 1979. Vuonna 1982 alkoi rakentaminen. Alueelle piti mahduttaa koti 2300 heinolalaiselle.

Niemelän alueelle on rakennettu myös setlementti Jyränkölän kolme palvelutaloa: Konsuli 1994, Konsulinna 1999 ja Kunniakonsuli 2003.

Nykyisin kaupunginosa on eräs kaupungin viihtyisimmistä asuinalueista Möljänpuistoineen, veden ja palvelujen äärellä.”

Alustus Niemelän kaupunginosasta herätti kokousvieraissa vilkkaan keskustelun. Monille Niemelän kotiseudullinen historia oli uutta ja mielenkiintoista. Niemelä sai monien mielissä uudenlaisen korostuksen.

Kevätkokouksen puheenjohtajana toimi Asko Alho. Kokouksen tärkeimpinä asioina olivat vuoden 2009 toimintakertomuksen ja tilien käsitteleminen. Molemmat hyväksyttiin kiitoksin. Toimintakertomus on nähtävillä kotisivuillamme.

Varsinaisen kevätkokouksen jälkeen Heinolan kansalaisopiston koulutussuunnittelija Mikko Kallio kertoi kansalaisopiston kolmesta erilaisesta ja uudenlaisesta kotiseutuprojektista: DigiHeinola, Meitin Heinola ja Yhteinen Heinola. Kaikissa kolmessa koulutusohjelmassa on myös Heinola-Seura ollut mukana.

Kokousyleisö oli innoissaan näistä ohjelmista. Esitellyt opinto-ohjelmat ovat tuoneet kotiseutuasiat myös nuorten tietoisuuteen uusin välinein.

Yhteinen Heinola -projekti on vasta tänä keväänä lähtenyt liikkeelle. Sen avulla on tarkoitus tuoda netissä houkuttelevasti esille Heinolan eri kylät ja asuinalueet sekä heinolalaisten että muidenkin Heinolasta kiinnostuneiden nähtäville. Kotisivumme toisaalla kertovat lähemmin näistä projekteista.

Jyränkölän Konsulinna
Konsulinna