KOTIKAUPUNKI TUTUKSI
–koulutuksen kiinnostus yllätti

Kuva

Heinolan kansalaisopisto on viime vuosien aikana toteuttanut kiitettävästi monia kotiseudullisia koulutusohjelmia yhdessä Heinola-Seuran kanssa. Näitten projektien avulla on herätelty monialaisesti kiinnostusta Heinolan historialliseen menneisyyteen.  On ollut muun muassa DigiHeinola, Meitin Heinola ja  Yhteinen Heinola -koulutukset. Yhteinen Heinola -koulutuksen tuloksena oli koko Heinolaa esittelevä ja netistä löytyvä kuvakertomus kotikaupungista.

Kevään 2012 aikana kokoontui 20-hengen kokoinen innostunut ryhmä Syrjälän saliin lisäämään historiallista tietämystään kotikaupungistaan Heinolasta teemalla Juuret ja siivet Heinolasta.

”Kaupunki jolla ei ole menneisyyttä, ei ole myöskään tulevaisuutta.”

Kurssin johtajina toimivat Kalevi Peltola Heinola-Seurasta ja Asko Alho Itä-Hämeen matkailuyhdistyksestä.

Koulutuksen tavoitteena oli tutustuttaa kurssilaiset monipuolisesti Heinolaan, sen historiaan, luontoon, rakennuksiin, teollisuuteen ja palveluihin sekä kulttuuriin ja eri aikojen vaikuttajiin.

Kurssin lisätavoitteena oli löytää kurssilaisten joukosta myös henkilöitä, jotka voisivat kokemuksensa ja tietämyksensä pohjalta toimia tarvittaessa pienien keskustapromenadien oppaina ja vetäjinä, joita tulee järjestämään Heinolan kaupunkisydän ry.

Koulutus toteutui eri alan asiantuntijoiden opastuksella. Yli 20 henkilöä oli mukana koulutuksen toteuttamisessa. Koulutukseen liittyi myös ”Millainen oli 1960-luvun Heinola?” -ilta WPK-talossa. Kiitos kaikille kouluttajille!

Tiedon hankkimisessa käytettiin luentoja, keskusteluja, kirjallisuutta, internetiä, haastatteluja, lehtileikkeitä, kurssia varten tehtyä opetusmateriaalia. Kurssilaiset saivat kaksi Heinola-Seuran peruskotiseutujulkaisua, Heinola – kotiseutuni mun ja Menneitä muistellen, sekä kaupunginmuseon julkaiseman kaupungin keskustaoppaan. Kurssilaiset keräsivät kurssilta saatuna aineistona ainutkertaisen mapin Heinola–aineistoa.

Koulutuksen aikana seurattiin myös kiinteästi paikallista Itä-Häme-lehteä ja etsittiin sen päivittäisistä artikkeleista mielenkiintoisia ja rakentavia aineksia kotikaupunkikuvan kehittämiseen.

Kurssi päättyi kesäkuun alussa Kari-Paavo Kokin, Asko Alhon ja Kalevi Peltolan johtamaan kevätiltaiseen kulttuuripromenadiin Heinolassa.

Kurssilaiset ovat toivoneet jatkoa koulutukseen. Eletään toivossa.