Tervetuloa Heinola-Seuran ja Heinolan kaupunginmuseon järjestämään

on kuin vesilintu,
huh, hei, ja laulamme
ja on kuin vesilintu…”

Tiistai-iltana 16.4. 2013 klo 18.30 vietetään WPK-talossa nostalgista iltaa. Aiheena on tukinuitto, jonka merkitys maamme metsäteollisuuden kehityksessä oli aikoinaan tärkeää. Heinolakin pääsi siitä osalliseksi vuosikymmenien ajan.

Esko PakkanenIllan päävieraaksi saapuu metsänhoitaja Esko Pakkanen (kuva), joka tunnetaan tuotteliaana kirjoittajana. Hänen viimeisin teoksensa on Joka uittaa se voittaa.

Näin kerrotaan Esko Pakkasen kirjallisesta tuotannosta Metsähistorian Seuran nettisivulla:

”Esko Pakkanen on tuottelias metsä-, höyrylaiva- ja uittohistorian sekä metsäperinteen kirjoittaja. Erityisesti ansaitsee mainita hänen työnsä ja panostuksensa Saimaan höyrylaivakulttuurin viljelijänä. Esko Pakkasen kirjoina painettujen historia- ja perinnejulkaisujen määrä nousee jo nyt toiselle kymmenelle ja luomisvoima jatkuu vireänä. Historian ja perinteen tallentajana Esko Pakkanen on arkistojen suurasiakas. Henkilöstölehtiin, vuosijulkaisuihin ja kalentereihin kirjoitettujen palstamillimetrien määrää Esko Pakkasen itsensäkin lienee vaikea arvioida.”

Se voittaa joka uittaa - kirjankansi

Millaista oli Kymijoen uiton historia, siitä saadaan kuulla illan aikana.

Heinolassa ainakin Esko Aallolla on omakohtaisia kokemuksia neljältä kesältä Heinolan uitoista. Esko on yksi illan muistelijoista. Onko muita? Myös yleisöltä toivotaan muisteloita paikallisista uittohommista.

Rantapuistossa seisoo valppaana Tukinuittaja–patsas ja kertoo olemuksellaan ajasta, jota Heinolassa ei enää ole. Miten kuuluisa patsas on saatu Heinolaan, siitä kertoo Kari-Paavo Kokki.

Hilpeämpää tukkilaistunnelmaa tuovat iltaan Seppo Hokkanen ja ”Severi Suhonen” musikantteineen. Ehkä jokunen yhteislaulukin vie iltaa eteenpäin.

Tukkilaiset–laulunäytelmä oli vuoden 1986 tapaus Heinolassa. Ehkä jokunen muisto siitäkin lisää illan tukkilaistunnelmaa.