Etusivu Ajankohtaista Aloitteet Galleria Hakemisto Hallinto Historia Juhlat Julkaisut Linkkisivu Tarinatupa Tietovakka Toiminta

SKL-tunnus   HS-logo HEINOLA-SEURA
Siltojen kaupungin kotiseutuyhdistys itäisessä Hämeessä

HEINOLASSA TEHTIIN JOULUKUUSEN
KORISTELEMISEN MAAILMANENNÄTYS

Suomen virallinen joulupuukaupunki Heinola on onnistunut joulukuusen koristelemisen maailmaennätyksessä. Tavoite, 10 000 kuusenkoristetta yhdessä joulukuusessa, meni rikki jo ennen kuin viikon koristeluaika umpeutui, ja nelimetrinen kuusi sai oksilleen 12818 koristetta.

Ennätys on toistaiseksi epävirallinen. Guinnessin ennätystenkirjan tuomarit tarkastavat heille lähetettävät kuva- ym. dokumentit ennätyksen tekemisestä, ja mahdollista ennätyksen virallistamista voidaan odottaa keväällä 2015.

Joulukuusen koristelemiseen osallistui koko Heinolan kaupunki: päiväkodit, kerhot, alakoulut, yläkoulut, hoivakodit, kaikki kaupunkilaiset. Heinolalaiset lahjoittivat ME-kuuseen sekä vanhoja, tarpeettomia kuusenkoristeitaan että tempausta varta vasten askartelemiaan koristeita.

Kuusessa on vuoden vanhan lapsen askartelema kimallesydän ja kahdeksankymmentävuotiaan leikkaama servettikuusi; signeerasivatpa pääministeri Alexander Stubb ja ympäristöministeri Sanni Grahn-Laasonenkin omat koristeensa.

Monella koristeella on hauska, joillakin herkistävä tarina. Kaikkien aikojen koristekuusi on siksi muutakin kuin numerosarja, ja vaikka Heinolassa ei tavoiteltukaan ennätystä maailman kauneimmasta kuusesta, ME-kuusi, me-kuusi tarinoineen, on tänä jouluna paitsi maailman koristelluin myös maailman kaunein.

Ennätysjoulukuusi riisutaan loppiaisen aikaan. Koristeet myydään kolmella heinolalaisilla itsepalvelukirpputorilla ja tuotto lahjoitetaan kahteen hyväntekeväisyyskohteeseen: uuden Lastensairaalan tukiyhdistykselle ja vähävaraisten elintarvikejakelua Heinolassa järjestävälle Kämmenelle. Tempauksen järjestäjä on Heinolan lukio.

Me tehtiin ME!

Teksti ja kuvat: Kalevi Peltola