Tervetuloa kokemaan koko perheen
WANHAN AJAN JOULU -tapahtuma
lauantaina 13.12.2014 klo 11–14

Joulu asuu Heinolassa!

Lämminhenkinen, koko perheen perinteisiin nojaava ja niitä vaaliva kiireetön joulutapahtuma kutsuu jälleen heinolalaisia ja vieraita kauempaakin kokemaan joulun odotuksen tunnelmaa lauantaina joulukuun 13.päivänä WPK-talon, taidemuseon ja Heinolan Heilin juhlavissa pihapiireissä klo 11.00 - 14.00 osoitteessa Kauppakatu 4.

Wanhan Ajan Joulu –tapahtumaa vietetään nyt kahdeksannen kerran. Niiden yleisömenestys ja suosio ovat osoittaneet, että Heinola on löytänyt ainekset jouluiseen ainutkertaiseen tapahtumaperinteeseen.

Taustaryhmänä toimivat Heinola-Seura, Heinolan Taidemuseon Ystävät, Itä-Hämeen matkailuyhdistys yhdessä Heinolan kaupunginmuseon ja kulttuuritoimiston sekä seurakunnan ynnä monien muiden joulumielisten kanssa ja rakentavat tänäkin jouluna entistäkin ehompaa joulumiljöötä kuusen ympärille joulupihaan.

Tapahtuma alkaa Jouluisännän alkusanoilla, jonka jälkeen on seurakunnan tervehdys. Sitä seuraa oopperalaulaja Matti Pasasen joululaulu posetiivin säestyksellä. Voipa tulla yllätysvieraskin kohta alkuun. Sen tähden kannattaa tulla ajoissa varaamaan oma paikka joulupihaan.

Ahkerien tonttujen jouluisista myyntipöydistä, kaikkiaan 40, löytyy kaikkea omaan jouluun tarvittavia perinteisiä herkkuja, koristeita ja lahjoiksi sopivia käsitöitä. Joulukuusiakin on jos jonkinlaista, jotka odottavat hyvää joulukotia.

Jotta jouluväki viihtyisi joulumiljöössä, jouluinen ohjelma muodostaa tapahtumalle yhdistävän siteen. Lisätunnelmaa joulupihaan tuo vanhan ajan, ainoa Suomessa, laulava posetiivari Matti Pasanen soittopeleineen. Tunnelmaan liittyvät myös joulupukki ja jouluisäntä, joulupuurot, -glögit, joulumakkarat.

Taidemuseo juhlistaa joulukuuta perinteisesti oman kaupungin kuvantekijöiden taiteella, Heinolan Taide 2014. Lisäksi taidemuseo muuttuu taidekahvilaympäristöksi, Café des arts. Siellä on tunnelmaa jouluherkkuineen ja musiikkiesityksineen, taidearpajaisineen. Toropoffin jännittävä puotikin on samassa paikassa ja kauppias Toropoff kunnioittaa tapahtumaa läsnäolollaan Toropoffin puodissa myydään mm. joululahjoiksi sopivia Heinolan-Seuran kotiseutukirjoja.

Myös kaupunginmuseolla on omat perinteiset joulunäyttelynsä.

Jouluasuun pukeutunut Kivalteri on jokavuotinen elämys. Se kutsuu nytkin joulutapahtumassa vierailevia piipahtamaan sielläkin ja kokemaan sen ainutlaatuinen 1700-luvun jouluympäristö tuoksuineen.

On tärkeää olla tekemässä yhdessä uudenlaisia yhteisiä elämyksiä itsellemme ja lapsillemme. Ne rakentavat ja vahvistavat yhteiseloa ja asumisviihtyvyyttä kaupungissamme.

Tervetuloa koko perheen voimalla hakemaan joulumieli Wanhan Ajan Joulu -tapahtumasta Heinolan Joulupuukaupungin valojen loisteessa!

Heinolan kaupungin 175-vuotisjuhla päättyy tähän tapahtumaan.

Joulu asuu ”oikeesti” Heinolassa!

Jouluisäntä
tonttuineen

J.K.

Wanhan Ajan Joulun jälkeen vieraat voivat siirtyä kesäteatterin ympäristöön viettämään LC Heinolan järjestämää kaikenikäisten Joulumetsä-tapahtumaa.