"...kun toimeen tartutaan"
JUHLAVUODEN HENKEÄ NOSTETTIIN LAULAMALLA YHDESSÄ
Heinolan kaupungin 175-vuotisjuhlavuosi
Juhlavuotta voidaan viettää monella tavalla, yhteislaulujakin
laulamalla. Eri heimoista koottu WPK-talon täyteinen "juhlakuoro"
lauloi sydämen kyllyydestä nostatetta Suomelle ja Heinolalle.
Entisajan koulu on tehnyt hienoa työtä opettaessaan sekä
kansallislaulut, maakuntalaulut sekä runsaan suomalaisten rakastaman
lauluaineiston. On yhteinen lauluvarasto mistä ammentaa yhteisiin
lauluhetkiin.
Jotta laulutilaisuudet onnistuvat, tarvitaan hyvä säestys. Siitä vastasi Henri Hersta,
Heinolan lahja Suomen musiikkitaitajien joukkoon, 30-vuotiaan Heinolan
musiikkiopiston entinen oppilas. Tarvitaan myös hyvät esilaulajat. Sen
työn tekivät Seppo Hokkanen ja Hannu Knuutila – tuttuja Jyränkökuorolaisia. Pienet tiedon rippuset lauluista ovat paikallaan. Kalevi Peltola hoiti sen osuuden ja samoin illan ohjelman suunnittelun.
Laulu jos mikään innostaa, yhdistää ja luo yhteisöllisyyttä, jota tarvitaan jokapäiväisessä elämässä. Se oli illan tarkoitus.
Lauluillan olivat järjestäneet Heinola-Seura, Heinolan Seudun
Senioriopettajat ja Heinolan kaupunki. Laulutilaisuus oli yksi
juhlavuoden tilaisuuksista.
Tervetulotoivotuksen esitti illan juontaja Kalevi Peltola, joka esitteli myös illan muut esiintyjät. Sitten Henri Hersta, säestäjävieras Tampereelta, soitti Oskar Merikannon Idyllin.
"WPK-talon Steinway-flyygeli on tasokas ja rahallisestikin arvokas soitin", kertoi illan juontaja. "Soitin
hankittiin professori Tapani Valstalta WPK-talon korjauksen jälkeen
vuonna 1993. Valsta oli aikanaan Suomen tunnetuimpia piano- ja
urkutaiteilijoita sekä opettajia Suomessa. Valsta oli nuoruudessaan
kuulunut Dallapé-orkesteriin ja soittanut sen mukana WPK-talossa.
Ostotilanteessa Valsta oli kertonut, että myös Oulun kaupunki oli
kiinnostunut soittimesta. Tämä vauditti Heinolan edustajien
kaupantekoa. Edullinen hintakin
löytyi monen kahvikupin jälkeen. Tapani Valsta lupasi tulla soittamaan
Heinolaan, kun flyygeli esitellään seuraavassa konsertissa Heinolassa.
Näin tapahtui. Flyygeliä olivat ostamassa Leena Santalahti, Harri
Antinranta ja Timo Kaattari. Kiitos heille hyvistä kaupoista. Meidän
heinolalaisten velvollisuus on hoitaa hyvin arvokasta soitintamme.
Sellaista ei ole monessa Päijät-Hämeen salissa. Flyygelin arvo
ostohetkellä oli 600 000 mk. Kauppahinta ei kuitenkaan."
Hämäläisten laulusta muihin maakuntalauhin
Illan lauluohjelmisto koostui kolmesta osiosta. Oli tunnelmaltaan
kolmenlaisia lauluja: aluksi maakuntalauluja, sitten siirryttiin
tuttuihin, kauniisiin ja muistorikkaisiin suomalaisiin kaikkien
osaamiin lauluihin. Kolmannen osion arvokkaat ja isänmaallisvoittoiset
laulut huipentuivat Suomen arvokkaimpaan lauluun, Maamme-lauluun.
Lauluilta aloitettiin maakuntien omilla soivilla symboleilla, maakuntalauluilla, ensin potpurina.
Maakuntalauluilla tarkoitetaan maakuntien kunniaksi sävellettyjä tai tuohon tarkoitukseen myöhemmin valittuja lauluja.
Maakuntalaulujen valinta ei ole ollut aina helppoa. Osa niistä juontaa
juurensa aina 1800-luvun puoliväliin saakka. Valtaosa on kuitenkin
syntynyt 1900-luvun puolella. Monet maakuntalauluiksi kohonneet laulut
on saatu kilpailun järjestämisen kautta. Viimeksi tällainen
maakuntalaulukilpailu on järjetty vuonna 1998 maakuntalaulun saamiseksi
Päijät-Hämeeseen. Sen voitti Vihreiden harjujen maa –niminen sävelmä,
jonka käyttö on toistaiseksi ollut vähäistä.
Maakuntalaulut osattiin tilaisuudessa kiitettävästi. Laulujen aikana
huomattiin, että yleisö koostui hämäläisistä, karjalaisista ja
savolaisista. Myös muista maakunnista Heinolaan tulleita oli
laulajissa, mutta vähemmistönä.
Heinolan maa - oma kotiseutulaulu etsinnässä
Kun Heinola täytti 170 vuotta järjestettiin Heinolassa runokilpailu,
jotta saataisiin oma kotiseutulaulu. Runoja kertyi kaikkiaan 22.
Voittajarunoksi valittiin Tuulikki Ihalaisen paljon kiitosta saanut
runo Heinolan maa.
Kilpailua piti jatkaa sävellyskilpailulla, mutta se ei ole toteutunut.
Onneksi Jari Kovalainen, tunnettu myös musiikkimiehenä Heinolassa,
antoi Tuulikin runolle sävelasun. Laulun hän esitti ensimmäisen kerran
Allin päivän juhlissa vuonna 2012. Nyt oli laulun toinen esityskerta.
Maailma on kaunis
Maakuntalaulujen jälkeen Seppo Hokkanen johdatti illan yleisön Maailma
on kaunis –laululla ohjelmiston keskiosaan, kauniisiin, herkkiin
suomalaisiin lauluihin, jotka tunnelmiltaan ovat sitä suomalaisuutta
parhaimmillaan.
Mä oksalla ylimmällä -laulun ynnä monien muiden kauniitten laulujen lopuksi laulettiin Riemulaulu verraton kaikuvi, nyt kevät on!
Promenadi
Luonto teettelee kevättä ja kesää myös Heinolaan. Heinola on
kesäkaupunki kaikkine mahdollisuuksineen. Viime vuosina on puhuttu
paljon promenadeista, kävelyretkistä Heinolassa. Niiden eteen on tehty
paljon ennakoivaa työtä, jotta sekä vieraat että heinolalaiset
löytäisivät Heinolan keskustasta ne ydinpaikat, promenadien
tutustumiskohteet. Myös Heinolassa talvella olleen tuotekilpailun
ykköstuotteeksi valittiin Promenadia esittelevä kilpailuehdotus.
Asiaa on vauhditettu myös laululla. Ennen lauluillan loppunousua Hannu Knuutila esitti sanoittamansa ja säveltämänsä laulun Promenadi.
Hannu Knuutila yllätti tammikuun lopussa esiityessään Allin päivän
juhlassa. Hän oli tehnyt tilaisuuteen laulun tämän päivän Heinolasta.
Hannu Knuutila on heinolalainen opettaja-kansanmuusikko, joka tekee
tämänpäivän kansanmusiikkia, lauluja erilaisista elämän tilanteista.
Hannu Knuutila on esiintynyt jo kahdeksana kesänä Kaustisten
kansanmusiikkijuhlilla.
Lauluillan loppuosio
Sitten lähdettiin loppukiitoon kohottamaan illan tunnelmaa kohti Suomen arvokkainta laulua. Edellinen osio päättyi ajatuksiin: "Ma lemmin kieltä ja kansaa sen, ja heikot voimani uhraten teen työtä siellä ma intomiellä ja riemuiten."
Suomalaiset laulut ovat tärkeä osa suomalaisuuden kehityshistoriassa.
Isänmaallisten ja kansanlaulujen kautta on annettu tunteella puhtia ja
mahtia oman suomalaisen imagon muodostumiseen.
Maamme-laulu on Suomen musiikillinen symboli
Jokaisella maalla on oma arvon ja arvostuksen saanut laulu. Kun
kansallislauluja lauletaan, kunnioituksen osoituksena laulua kohtaan ne
lauletaan aina seisaaltaan. Maamme-laulu on Suomen symboli voiton
jälkeen urheiluareenoilla ja muissakin suomalaisuutta kohottavissa tilanteissa.
Maamme on Runebergin Vänrikki Stoolin tarinoiden ensimmäinen runo. Maamme-laulun sävellys tilattiin Fredrik Paciukselta
ylioppilaiden Flooran-päivän juhlaan vuonna 1848. Hän sävelsi laulun
kuvitellen, että kevätjuhla jäisi sen ensimmäiseksi ja viimeiseksi
käyttökerraksi. Hänellä ei ollut ennustajankykyä, hän ei voinut arvata
Maamme-laulun tulevaisuutta.
Paciuksen sävelmää käytetään myös Viron kansallislauluna jo vuonna 1869
pidetyistä Tarton laulujuhlista lähtien. Suomessa Maamme-laulu
vakiintui vasta 1900-luvun alussa itsenäisyyden myötä kansallislauluksi.
Pacius oli saksalaissyntyinen suomalainen säveltäjä, kapellimestari ja
viulisti, joka kutsuttiin maahamme vastaperustetun Helsingin yliopiston
musiikinopettajan virkaan vuonna 1834 ja jäi loppuelämäkseen Suomeen.
Pacius sai professorin arvonimen vuonna 1860 työstään suomalaisen
musiikkitoiminnan kehittämisessä ja järjestämisessä. Hän on saanut myös
"Suomen musiikin isän"-arvonimen.
Pacius on tullut tunnetuksi muistakin isänmaallisista sävellyksistään: Sotilaspoika ja Suomen-laulu.
Maamme-laulu ja Suvivirsi keskusteluttaa suomalaisia
Maamme-laulunkin sopivuus tehtäväänsä on kyseenalaistettu. On
ehdotettu, jopa eduskunnassa, että kansallislauluksi pitäisi vaihtaa
Jean Sibeliuksen Finlandia. Asiasta on kerätty adressiinkin nimiä. On
myös tehty lakialoite sekä Maamme-laulun että Finlandian asettamisesta
viralliseksi kansallishymniksi. Keskustelu oli korkeimmillaan vuonna
2003.
On väitetty, ettei Maamme-laulu sovi arvokkaaseen tehtäväänsä, koska se
liiaksi muistuttaa saksalaisten ylioppilaitten vanhaa juomalaulua Oi paavi jospa oisin ma.
Pacius joutui säveltämään laulun noin kolmessa päivässä. On
ymmärrettävää, että hän käytti siihen jotakin hänelle ennestään tuttua
sävelkulkua. Muttei kai se mitenkään vähennä Maamme-laulun arvostusta.
Emmehän me juurikaan arvio kansallishymnejä musiikillisin perustein,
vaan niihin liittyvän merkityssisällön ja historian vuoksi.
Käytännön ongelmia saattaisi koitua myös siitä, että Finlandia on
tekijänoikeussuojan alaista musiikkia vuoteen 2027 asti, jolloin
Sibeliuksen kuolemasta on kulunut 70 vuotta.
Monenlaista keskustelua on laulun tiimoilla käyty:
"Siitä riippumatta miten Paciuksen sävellystä arvioi, niin ihan turha lähteä enää tällaista kysymystä avaamaan."
"Ei Finlandia-hymni ole mikään Maamme-laulun kilpailija. On upeaa, että meillä on molemmat sävellykset."
"Asia ei ole Helsingin Sanomien, eduskunnan, hallituksen tai
presidentin päätösvallassa. Mitään poliittisia tai lainsäädännöllisiä
päätöksiä ei voida asiasta tehdä, koska lopputuloksen on tuottanut
kansalaisyhteyskunta – viisaudessaan! Molemmilla lauluilla on paikkansa
Suomen musiikillis-yhteisöllisten muistojen ytimessä."
Lauluillan päätteeksi oltiin yhtä mieltä siitä, että Maamme-laulu on
ylevä ja suomalaisuutta parhaimmillaan. Se on ollut jo sata vuotta
suomalaisen isänmaallisuuden musiikillinen symboli. Se olkoon
tulevaisuudessakin.
Muistorikkain eväin hyvin laulanut yleisö nousi seisaalleen.
Maamme-laulu oli huipennus illalle. Välisäkeistöt Runebergin runosta
lausui Anna Tiainen.
Juhlavuosi jatkuu. Suuri hali Heinolalle!
Kalevi Peltola
Kuvat: Kalevi Peltola
Kuvien editointi ja sivun valmistus: Arto Sakari Korpinen
|