Kylätalo kaupungin keskustaan!

Heinolan Kaupunkisydän ja Heinola-Seura kutsuivat kaupungin eri yhdistyksien edustajat Jyränkölän Syrjälän saliin 26. lokakuuta 2015 keskustelemaan keskustan Kylätalon tarpeellisuudesta. Kutsua oli noudattanut 39 edustajaa eri yhdistyksistä.

”Keväällä viritettiin Heinolassa keskustelu oman Kylätalon tarpeista keskustaan eri yhdistysten toiminnan käyttöön ja yhteisöllisyyden ja yhteistyön virittämiseksi seurojen kesken. Kolmatta sektoria tarvitaan tulevina aikoina yhä enemmän.

Hankkeen kohteena on Maaherrankadun entisen päiväkodin tilojen saneeraus Maaherrankadun varrella keskustan Kylätaloksi. Vanha Malinin talo olisi yhteisenä kylätalona edustavalla paikalla ja olemuksellaan vastaisi historiallisen kaupungin miljöötä parhaimmillaan. Etukäteissuunnitelmissa on, että talo ostettaisiin kaupungilta ja tontti vuokrattaisiin.

Innostavan lähtökohdan hankkeelle on antanut Päijänne-Leader, jonka tuella ja perustettavalla osuuskunnalla olisi mahdollisuus toteuttaa hanke. Ulkopuolista rahoitusta voitaisiin saada jopa 80 %. Hankkeen omavastuu rahoittuisi pitkälle mukana olijoiden talkootyöllä.

Heinolan Kaupunkisydänyhdistys toivoo, että me, kaupungin monipuolinen yhdistysperhe, lähdemme viritettyyn hankkeeseen mukaan ja näytämme yhteistyön voiman kotikaupungissamme. Sitä tällä hetkellä tarvitaan. Tällä hankkeella luomme myös yhdistyksellemme mahdollisuudet toimia uudessa Kylätalossa ja nauttia sen olemassaolosta ja suurista mahdollisuuksista. Hanke tarvitsee paljon tekeviä käsiä ja yhteistoimintaa ennen kuin tavoite on valmis. Sitä Heinolasta varmasti löytyy”, viritti tilaisuuden ennakkokutsu.

Mukaan oli saapunut Päijät-Leaderin hankeneuvoja Liisa Häme, jonka innostavan puheenvuoron jälkeen kaikki paikallaolijat olivat innostuneita lähtemään hankkeeseen mukaan.

Illan osanottajat pitivät entistä Maaherran päiväkodin rakennusta parhaana mahdollisena Kylätaloehdokkaana. Rakennuksen pelastamista ja korjaamista kylätalokäyttöön olisi samalla koko ympäristön imagon kohottamista. Samalla se olisi jatkoa vanhojen rakennusten korjaamiselle sen historiallisessa ympäristössä. Kodinomaisessa kylätalossa voisivat heinolalaiset tavata toisensa erilaisten aktiviteettien merkeissä kesät talvet.

”Kaikissa kylätalohankkeissa toiminnan ennakkosuunnitelmat ovat moninkertaistuneet”, kertoi kokemuksellaan Liisa Häme. ”Niin tulisi tapahtumaan myös Heinolassa.”

Hankkeen jatkovalmistelut annettiin ryhmälle, joka oli koko syksyn tehnyt ennakkosuunnittelua tulevan hankkeen hyväksi. Ryhmä toimittaa lähiaikoina yhdistyksille lisätietoja tulevista toimenpiteistä, aikatauluista ja keskusteluista päättäjien kanssa. Yhdistykset tekevät päätöksiä lopullisesta mukaan tulosta omissa kokouksissaan.

”Hanke voisi lähteä liikkeelle esimerkiksi seitsemän perusyhdistyksen kanssa” kertoi Liisa Häme.

”Osuuskuntaan voi liittyä myöhemminkin osuusmaksun maksamalla. Osuusmaksun suuruus päätetään perustavassa kokouksessa. Osuuskunnan rekisteröinti ei vie paljon aikaa.”

Alustuspuheenvuoroja tilaisuuden alussa käyttivät ennakkosuunnitelmista vastanneet Irja Mällönen-Valkeinen, Ritva-Maija Kuuskoski ja Kalevi Peltola. Harri Kuivalaisen kirjoittaman raportin keskusteluista voi myöhemmin lukea myös Heinola-Seuran kotisivuilta.

Katso, miltä talo ympäristöineen nyt näyttää!