Kylvön siunaus Lusissa -
jo 13. kerta

Kevät oli pitkällä, 11. toukokuuta. Lusin koulun ympäristössä näkyi jo melkein oikean kesän tuntuna pitkän lämpimän kauden jälkeen. Voikukat kukkivat ja reunustivat tulevan kylvöpellon.

Ennen kylvön alkua rovasti Ahti Peltonen kuunteli herkällä korvalla lintujen konserttia koulun puistossa ja tavoitti sirkutusten joukosta joitain harvinaisiakin yksilöitä, jotka olivat saapuneet myös paikalle herättelemään tilaisuutta alkusoitollaan.

Sivummalla seisoi vakaana kylvömies Veijo Sipilä vakka olalla valmiina kylvöön, jo viidennen kerran.

Naapurit ja tuttavat kävivät tarkistamassa jyvien laadun. Tällä kertaa vakassa oli pulleita, punaposkisia vehnänjyviä kylvettäväksi ja siunattavaksi tällä kertaa lämpimään sänkeen.

Paikalle oli kerääntynyt vuosien tapaan ennätysyleisö todistamaan Lusin harvinaista tapahtumaa. Yleisö Lusin tapahtumassa koostuu esikoululaisista, koululaisista, Kyllikki-päivän senioreista ja runsaasta muusta kylän väestä, kauempaakin. Maan ja kylvön tuoksu on meille suomalaisille tärkeää, siksi monet ovat paikalla joka vuosi, kuten joku kertoi.

Sibeliuksen ”Soi kunniaksi Luojan” –virsi aloitti tapahtuman. Jo kolmannentoista kerran seisoi rovasti Ahti Peltonen aloittamassa kylvön siunaustapahtumaa Lusissa.

– Me kiitämme aikaisemmista sukupolvista, joiden tehtävää saamme jatkaa. Auta meitä hoitamaan tehtäväämme niin, että myös tulevat sukupolvet voivat kylvää ja korjata samoilla vainioilla, joilla me teemme työtämme.

Kun kylvövakassa olevat vehnänsiemenet, kylvöympäristö ja koko Heinolan viljelyspellot ja väestö oli siunattu, aloitti Veijo Sipilä luottotehtävänsä kylvämällä vanhasta vakasta siemenet peltoon odottamaan kasvua ja toivottavasti hyvää satoa.

Yhteinen suvivirsi päätti yhteisen hetken kylvön äärellä. Koululaiset riensivät koululle jatkamaan koulupäivää, muu väki siirtyi koulun siniseen rakennukseen jatkamaan aamupäivää kahvittelun ja jutustelun merkeissä. Lusin kyläyhdistyksen edustaja kertoili yhdistyksen kesän monipuolisesta ohjelmasta ja kesämatkoista.

Heinola-Seuran puheenjohtaja Kalevi Peltola esitti kiitossanat Lusin kyläyhdistykselle, Heinolan seurakunnalle ja Lusin koululle pitkästä Kylvön siunausperinteen vaalimisesta. Hän kertoi myös professori Jorma Panulan säveltämästä pohjalaisesta Kylvömiehen rukous -kesävesperistä ja luki yhdessä Anna Tiaisen kanssa osia vesperin libretosta.

”Maa on meille tarkoitettu
leivän puhtaan antamaan.

Peltomies on armoitettu,
kun saa viljan kasvamaan.

Ellen jaksa kyntää, kylvää,
kansakaan ei saata yltää