Joulun avauksessa julistettiin Heinolan kuudes leikkimielinen jouluikkunakilpailu alkavaksi. Kilpailun järjestävät Heinola-Seura ja Heinolan Kaupunkisydän -yhdistys. Kilpailulla haetaan lisätunnelmaa joulupuukaupungin jouluun.

Kilpailun merkitys on vuosi vuodelta koettu yhä tärkeämmäksi. Monet liikkeet ovat ottaneet haasteen vakavasti valmistautumalla tärkeään Heinolan jouluimagon parantamiseen. Tulokset ovat näkyvissä. Perinteinen näyteikkunakulttuuri on palannut Heinolaan.

Heinolan kauppaliikkeet ovat tärkeässä ja näyttävässä asemassa joulun tekijöinä, jouluimagon luojina. Liikkeitten näyteikkunat ovat ikkunat jouluun ja kertovat heinolalaisesta yrittäjyydestä ja palveluista. Näyteikkunat markkinoivat liikettä 24 tuntia vuorokaudessa ilmaiseksi. Kauniit näyteikkunat ovat käyntikortti myös tänne jouluostoksille tuleville vieraille. Jotta kaupungin hyvä näyteikkunakulttuuri olisi jatkuva ylpeytemme, liikkeet tarvitsevat pientä ulkopuolista potkua ja herätettä. Sitä haemme tällä kilpailulla.

Kilpailu alkaa joulukuun alusta ja kestää 15. päivään joulukuuta. Valittu raati valitsee kilpailuun osallistuvista ikkunoista kolme parasta ikkunaa. Yleisö saa valita oman mieleisensä ikkunansa. Jotta mieleisenne jouluikkuna saisi sille kuuluvan arvon, se vaatii sitä, että teette muutaman joulupromenadin ikkunoiden äärelle ja etsitte Heinolan näyteikkunoista mielestänne kauneimman ja jouluisimman ikkunan. Äänestyslippuja saa kirjastosta, johon jätetään myös lipuke kilpailua ja arvontaa varten.

Tällä äänestyksellä valitaan yleisön mieluisin jouluikkuna. Joulukuun puolen välin jälkeen julkistetaan kilpailun tulos. On aina jännittävää se, olivatko raadin ja yleisön valinnat samoja. Kilpailuun osallistuvissa ikkunoissa on ikkunan ulkopuolella oleva tarra Joulu asuu Heinolassa, joten ne on helppo tunnistaa. Tällä kertaa kilpailuun on tulossa 28 liikettä ja ikkunaa.

Nyt etsimään Heinolan kauneinta jouluikkunaa!

Teksti ja kuva: Kalevi Peltola
Editointi ja sivunvalmistus: Arto Sakari Korpinen