|
|
Esseisti
Arvo Kippolan (1924 –1975) suuri ihailu kotikaupunkiaan kohtaan näkyy erikoisesti
Antti
Vuorisen 1959 toimittamassa Itä-Häme-kirjassa, jossa
on Kippolan Heinolaa – Itä-Hämeen helmeä – syleilevä kuvaus.
Arvo Kippola:
Itä-Hämeen
helmi
Heinola on
Itä-Hämeen helmi, sanotaan. Helmi on se myös
monen
monien kokoistensa ja suurempienkin asutuskeskusten joukossa, joista
vain aniharvoilla on niin oma erikoisluonteensa, kuin
tällä
Jyrängön virran idyllisellä
pikkukaupungilla. Sen
ympäristömaisemassa jo on kaikki suomalaisen
sisämaaluonnon tyypilliset piirteet, ja itse kaupunki sulautuu
siihen Luojan käsialaa rikkomatta.
Vaikutelma on ehyt, maisema
kantaa kaupunkia kämmenellään.
Saapuessaan
junalla
kaupunkiin saa heti tästä jonkinlaisen
käsityksen.
Tuskin yksikään toinen kaupungeistamme
esittäytyy
matkustajalle ensi näkemältä yhtä
edullisesti kuin
Heinola.
Näköalaa hallitsee virta ja sen rannalla
levittäytyy
vasemmalla puistojen vihreys, josta nousevassa maastossa harvaan
sijoittuneet talot puutarhoineen kohoavat Plaanin mäen
rinteille
saakka. Katselija saa vaikutelman virtaan
viettävään
mäkeen rakennetusta puutarhakaupungista. Jos hän
katsahtaa
rautatiesillan oikealle puolelle, hän näkee
leveän ja
väkevän Kymin ja sen pohjoisrannalla
metsikköön
hukkuvaa Tommolan asutusta sekä
etäämpänä
niemen kärjessä Kuitulevytehtaan korkean savupiipun.
Vasta myöhemmin Rantapuistoon tultuaan saa vieras todellisen
käsityksen Jyrängön virran omalaatuisesta
kauneudesta,
jossa rantojen lyyrillisyyden kanssa rinnan esiintyy siltojen
teräskaarien ja arkkujen voimarunous sekä itse
vuolaan, mutta
rauhallisen Kymin majesteettisuus. Jos hyvin sattuu, voi vieras kokea
kummallisen elämyksen: kuin tuulahduksena menneiltä
ajoilta
kyntää virtaa pieni valkoinen laiva.
Yhtä runollinen on hinaajakin, joka
kiireettömästi
kulkee alas Jyränköä kiskoen
perässään
pitkää riuttaa niputettua pinotavaraa tai puomien
sulkemaa
tukkilauttaa. Siinä tervehtii matkamiestä
eräs
Heinolalle erittäin luonteenomainen näky,
tämähän on huomattava puutavaran jalostus-
ja
läpikulkupaikka.
Kävellessään
Rantapuiston viileää lehmuskujaa joutuu havaitsemaan
puiston
monet ulkomaiset kasvit, mahtavat ikivanhat piilipuut ja senkin
puuvanhuksen, joka on kumartunut yli
rantaäyrään
kuuntelemaan aaltojen hiljaista puhelua.
Rantapuiston ja Maaherranpuiston yhtymäkohdassa kohtaavat
Heinolan
katselijaa monet muistot, joihin asukkaiden mielessä liittyy
hämäläisen vaatimatonta
kotipaikkaylpeyttä.
Siinä ovat kouluiksi muuttuneet entisen kylpylän
rakennukset,
siinä pallokenttää muistuttavan
Cornérin aukean
laidassa sijaitsee vanha puutalo, jonka kadulle ulottuvilla portailla
muistitieto kertoo Runebergin "Vänrikin markkinamuistossa"
esiintyvän sotavanhuksen istuneen.
Ja aukean yhdellä reunalla puiden alla katselee Uuno Kailas
Essi
Renwallin muovaamin pronssikasvoin, kuinka yhä vielä
"pojat
juoksevat notkein säärin yli pallokentän
sen". Heinola
on Uuno Kailaan kotikaupunki, ja se voi samalla kotipaikkakunnan
oikeudella lausua myös Arvi Kivimaan nimen. Maaherranpuistossa
laidassa on nykyisin suuri, moderni asuntotalo niin sanotun Noan arkin
sijalla, jossa aikoinaan toimi Maila Talvion "Pimeän pirtin
hävityksessäkin" esiintyvä Heinolan
"Ranteri".
Maaherranpuiston koko luonne on sopusoinnussa tämän
kaupungin
historiallisen osan kanssa, siellä asuu vanhojen koivujen
ainaisessa varjossa maan ja mullaksi muuttuvien lehtien lemu. Tuo
puisto on tunnettu linturikkaudestaan, ja varhaisena
kesäaamuna se
voi tarjota milteipä ainutlaatuisen konsertin.
Hiljaiset,
vanhat
puutalot hallitsevat Heinolaa omalaatuisella kauneudellaan
siinä
määrin, että vasta lähemmin
kaupunkiin
tutustuessaan huomaa täällä olevan runsaasti
nykyaikaisia liike- ja asuntotalojakin. Mutta niiden peittyminen
kaupungin idylliseen yleiskuvaan on kunniaksi niiden suunnittelijoille,
kuten myös osoitus vanhan heinolalaisten puutalojen
arkkitehtonisesta voimasta. Kaupungin kasvamisesta huolimatta vanha
yhä on leimaa-antavana.
Kysyt seminaaria. Siellähän se on Maaherranpuiston
naapurina.
Nuo valkoiset rakennukset edustavat Heinolan vanhempaa julkista
rakennustyyliä, ja niiden keskelle piiloutuu ulkoasultaan
vaatimaton, vaikka suuri nykyaikainen lisärakennus.
Seminaarialueen taakse jää harjoituskoulu, modernin
rakennustaiteen edustavin luomus tässä kaupungissa.
Seminaariakin ympäröi puisto, samoin kirkkoa ja
yleensä
kaikkea Heinolassa.
Kirkko on vähäisellä kummulla kaupungin
vastakkaisella
puolen, puut miltei kätkevät tuon pikkutemppelin.
Puiden
kanssa ei voi kilpailla edes Engelin kaunis tapuli, jossa vanha kello
jakaa aikaa verrattain suurpiirteisesti. Mutta
kääpiöperspektiivistä ei Heinolasta
saa
täydellistä kuvaa, vaikka vaeltelu sen kaduilla ja
puistoissa
tuottaakin vieraalle löytöretkeilijän iloa.
Lintuperspektiivistäkin voi kaupunkiin tutustua, sitä
varten
on noustava Heinolan harjulle, joka juoksee läpi kaupungin sen
kaikkein persoonallisimpana puistona. Harjulle menet Lampikatua, jonka
kautta tapahtuu liikenne asemalle.
Asemalta tullessasihan sen jo näit ja kiinnitit huomiosi
Harjun
alla olevaan Kirkkolampeen, jossa uivat valkoiset hanhet, ehkä
ankat, ehkä villisorsaparvikin. Näit Harjulla korkean
tornin,
Vesitornin, jonka ylimmässä kerroksessa on
näköalakahvila. Sinne nyt nouset ja sieltä
kun luot
katseesi alas kaupunkiin ja sen ympäristöön,
niin vasta
silloin oikein tajuat puheet Heinolasta Itä-Hämeen
helmenä.
Näet kaupungin vanhan keskustan, jossa äsken
kuljeksit, ja
sen ympärille sotien jälkeen rakennetut uudet
kaupunginosat.
Näet pitkälle maiseman vihreyteen
työntyvän
Maitiaislahden kielen ja sen rannoilla teollisuuslaitosten piiput,
korkeimpana Heinolan Faneritehtaan taivasta osoittavan tiilisormen.
Näet valkoisen, suuren reumasairaalan, kylpylän
modernin
perinteiden jatkajan vihreällä
rinteellään
sekä sen takana kohoavan vaaramaaston.
Kaikkialla kaupungin ympärillä aaltoilee maisema
asumattoman
näköisenä, metsän mastottamina
vaaroina ja
harjujonoina, joiden lomassa vilkkuvat pitkien lahtien aurinkoiset
vedet. Maiseman keskustaa hallitsevat vesistöt, Konnivesi
idässä, Ruotsalainen lännessä ja
niiden
välillä Jyrängön uoma.
Etäisellä
taivaanrannalla hämärtää
päivänsavurinteet, joilta vain jokin
yksinäinen asunto
tai peltopala loistaa.
Sellainen
on Heinola,
Itä-Hämeen helmi, kesällä, jolloin
vihreys
luonnossa on voimakasta, kasvillisuus vihantaa, vesi sinistä
ja
taivas korkeimmillaan. Häikäisevä on sama
maisema talven
valkeudessakin, kun aurinko paistaa puhtaille hangille harjujen
rinteillä ja suksiladut juoksevat niitä ylös
ja alas
välkkyvinä nauhoina.
Kauneudessaan unohtumattomia elämyksiä ovat
tämän
puistokaupungin huuraiset pakkasaamut. Niin, ja entä
kuutamoiset
syysillat, jolloin Rantapuistossa vallitsee tiheä sininen
hämärä ja Jyrängön pinta
läikkyy kuin
öljy taittaen sille kaatuvaa valoa. Enkä ole
vielä
puhunut himmeistä, hiljaisista
kesäöistä
juhannuksen alla, jolloin satakieli laulaa
Sepänniemessä ja
kaupungin kattaa kukkien huuma, en omenapuutarhoista kukassaan tai
syyskuormansa alla, enkä kaikkein pimeimmän
vuodenajan
mustista illoista, jolloin virran veteen kuvastuvat vain
tähdet ja
Kasinon rannan yksinäinen lamppu tuikuttaa
epätoivoisena.
Heinolalainen, sinulla on ihana kotiseutu. Kun vaellat ulos
kaupungista, jota edellä olen yrittänyt kuvailla,
tervehtivät sinua syvät, hyvin hoidetut
metsät ja
metsälammet, niin tummat, niin kirkkaat ja puhtaat kuin itse
Luojan katse.
Jos opit kunnioittamaan tätä luontoa ja asumaan ja
rakentamaan sen keskellä sen harvinaista, puhdasta
ominaisluonnetta rikkomatta, voit viedä vieraasi ja
vielä
tulevat sukupolvetkin näköalapaikoille ja
"vettä rantaa
osoittaa": Tämä on Heinola,
Itä-Hämeen helmi.
|
|