|
|
Maija
Kippola oli Itä-Häme-lehden toimittaja yli kolme
vuosikymmentä. Suositut pakinansa pikkukaupungista
hän kirjoitti nimimerkillä
Virva.
”Virvan
pakinat olivat paljolti human interesting
-sisältöisiä, joskus humoristisia,
mutta myös syvälle luotaavia ja
psykologisesti oivaltavia. Hän otti kantaa, puuttui rohkeasti
epäkohtiin ja
teki myös uudistus- ja muutosesityksiä.
Esimerkkinä mainittakoon hänen
aloitteellisuutensa Heinolan kaupunginmuseon
aikaansaamisessa.” – Erkki Puputti, Itä-Hämeen entinen pitkäaikainen päätoimittaja
Virva:
Juurettomuus ja kotiseutu
Olemme
juuri viettäneet erään suuren maanpakolaisen
juhlaa, hän pakeni äitinsä sylissä
aasin selässä Egyptiin. Ennen häntä
ja hänen jälkeensä ihmisiä on
paljon paennut - rantaheinässä hiipien, laivan
ruumassa sillinelikoiden takana hiljaa maaten, lumessa kahloen ja rajan
yli heittäytyen, ylitäysissä
kiikkerissä veneissä seilaten, kuorma-auton alustaan
teipattuina, metsissä lymyten, oi voi…
Ei
nykypäivänä voida erityisen suurella
varmuudella sanoa, että ihminen, joka tälle
maapallolle syntyy, saisi asuinpakakseen maan, joka
elää juuri silloin sellaista historiansa vaihetta,
että se on itsenäinen ja vapaa. Sellainen maa saattaa
olla syntymättömän ihmisen suuri toivo, muta
ei ole mitään
sääntöä, että
välttämättä niin tapahtuisi.
Kun
ajattelemme Jumalaa pieninä kipinöinä
tämän maailman ihmisten sydämissä,
voimme totuudenmukaisesti sanoa, että Jumala syntyy hyvin
suuressa määrin maanpakolaisena
näinäkin aikoina. Aivan kuten roomalainen kirjailija
Vintila Horia oman maanpakonsa loputtomassa kurjuudessa ja
kärsimyksessä kirjoitti. Hän kuvaili
päiväkirjan muodossa toisen suuren maanpakolaisen,
kreikkalaisen runoilijan Ovidiuksen elämää.
Me
suomalaiset elämme nyt lapsinemme ja lapsenlapsinemme
sellaista historian kautta, jolloin meillä on rauha ja olemme
vapaa kansa. Me voimme kaikin puolin hyvin ja keskellä
hyvinvointiamme meistä on tulossa hieman itserakkaita, hieman
omahyväisiä ja pikkiriikkisen tekopyhiä.
Ihmisellä, joka elää toisen kansan
armopaloista pakolaisleireissä tai lymyilee metsissä
ja nakertelee siellä kasvien juuria, ei ole aihetta olla
itserakas ja tekopyhä. Kunhan saa jotenkuten henkriepunsa
kuljetetuksi yön yli seuraavaan
päivään.
Maanpakolaisella
ei myöskään ole enää
olemassa sellaista henkistä ja ajallista kiinnekohtaa kuin on
kotiseutu tai kotikaupunki. Se on leikkautunut irti
hänestä kuin omenamadon
käytävä leikataan irti
hedelmänlihasta ennen kuin omena pannaan lapsen
käteen. Samalla pakolainen on leikkautunut irti
menneisyydestään, aurinkoisesta lapsuudestaan,
kodistaan, vanhemmistaan, kouluvuosistaan, koko siitä
kotiseudun lämpöisestä
ilmapiiristä, joka häntä turvallisesti
nuoruudessa oli ympäröinyt.
Kyläläiset, ystävät, leikkitoverit,
kotiväki - missä he ovat? Kuka
hänestä nyt pitää, kuka
hänet hyväksyy, kenelle hän kuuluu?
Mahdammeko
me suomalaiset edes ymmärtää, miten
hyvä osamme on tällä hetkellä? Ja
erityisesti täällä Heinolassa, kun
valmistaudumme vastaanottamaan kotikaupungin tulevaa juhlavuotta.
Olkoon
että kaupunkiamme ovat monenlaiset ajat hiertäneet
aikojen kuluessa, täältä tuskin monenkaan
ihmisen on tarvinnut lähteä pakenemaan. Aina on sen
asukkaille löytynyt jonkinlainen menneisyys, lapsuuden aika,
jota on voinut muistella ja aina on silmissä elänyt
toivo tulevasta paremmasta ajasta. Menneisyyttä ja
tulevaisuutta ei meistä koskaan ole jouduttu kovertamaan pois
ja näin ollen edellytykset levolliselle ja harmoniselle
nykyisyydelle ovat tämän seudun ihmisille aina olleet
olemassa.
Meillä
ei ole mitään syytä
häpeillä ja väheksyä Heinolaamme,
hyvin se on kantanut ihmisensä vuosisadasta toiseen. Rakkaus ja kiintymys kotiseutuun
kuuluu ihmiselämän rikkauksiin. On
sääli ihmistä, joka on menettänyt
kotiseutunsa ja joutuu juurettomana lepattamaan maasta toiseen, jos
ehkä joku vielä hyväksyisi.
Hyvää juhlavuotta kotiseudullemme!
Julkaistu
Itä-Häme-lehdessä 31.12.1988 Heinolan
kaupungin 150-vuotisjuhlavuoden aattona.
|
|