|
|
Heinolan Kalevalaisten Naisten
hieno muinaispukukokoelma
uinaispuku on hautalöytöjen perusteella ennallistettu viikinki- ja ristiretkiajan naisen juhlapuku.
Tieto muinaispuvusta perustuu arkeologisissa kaivauksissa löytyneisiin tekstiilifragmentteihin.
Pienet tekstiilijäänteet ovat säilyneet niihin
liuenneiden metallisuolojen avulla. Metalli on ollut peräisin vaatteita
koristaneista pronssikierukoista ja asuun kuuluneista koruista.
Jäänteiden perusteella tutkijat ovat pystyneet selvittämään pukujen
rakenteen ja tekstiilien laadun, jopa värin.
Muinaispukua ei pidä sekoittaa kansallispukuun.
Kansallispuvut perustuvat 1700- ja 1800-luvuilla käytettyihin rahvaan
juhlapukuihin.
einolan
muinaispukuharrastuneisuuden herääminen 1980-luvulla sai
valtakunnallistakin huomiota. Muutamat asiasta innostuneet henkilöt
Riitta Lavoniuksen johdolla aloittivat pitkäjänteisen suururakan
Heinolassa, muinaispukukokoelman valmistamisen.
Riitta Lavoniuksen valmistama rekonstruktio Maskun puvusta valmistui 1985 Kalevalan 150-juhlavuoden näyttelyä varten.
Yksi tärkeä tavoite muinaispukujen tutkimisella ja
valmistamisella oli kohottaa suomalaista identiteettiä. Muinaispuvut
otettiin vastaan valtavalla innostuksella. Niitä alettiin valmistaa
jopa kansanopistoissa oppilastöinä.
Heinolassa, Heinolan Kalevalaisten Naisten
yhdistyksessä, valmistettiin muinaispuvut esittely- ja
opetustarkoitusta varten yhteistyössä Suomen kansallismuseon
tutkijoiden ja eri valmistajien, kuten Wetterhoffin ja Pirtin kehräämön
kanssa.
Heinolan muinaispukukokoelma on esillä Heinolan kaupungin tiloissa valtuustotalon ala-aulassa, osoitteessa Rauhankatu 3.
Pukujen esittelystä voi sopia puh. 040 865 3193, Orvokki Rosberg.
Heinolan Kalevalaiset Naiset ry perustettiin 1980 valtakunnallisen Kalevalaisten Naisten Liiton jäsenjärjestöksi.
Alkuvuosina yhdistyksen toiminta keskittyi muinaispukuihin. Myöhemmin se on toiminut yleisenä kulttuurijärjestönä.
Perniön punahameinen muinaispuku noin vuodelta 1150
Ensimmäinen
toisinto valmistui 1925. Siinä monet työtavat olivat summittaisia.
Uudempi tutkimus ja perehtyminen vanhoihin työtapoihin on tuonut
tarkennusta pukuun.
Muinais-Karjalan puku noin vuodelta 1250
Ensimmäinen uusinto, tehty 1952, ei ollut kovin tarkka. Myöhemmän tutkimuksen perusteella puvun yksityiskohdat on tarkennettu.
Tuukkalan muinaispuku noin vuodelta 1150
Ensimmäinen
uusinto tehty kirjailija Elsa Heporaudan juhlapuvuksi 1930-luvulla.
Heinolassa esillä olevan puvun yksityiskohtia on tarkennettu.
Euran muinaispuku noin vuosilta 1020-1070
Puvun
ikä voidaan arvioida siihen kuuluvasta hopearahoista kootusta
kaulanauhasta. Ensimmäinen uusinto valmistui 1982 ja oli siihen
mennessä tieteellisesti tarkin muinaispuku.
Maskun muinaispuku 1100-luvulta
Rekonstruktio valmistettiin 1985 Kalevalan 150-juhlavuoden näyttelyä varten.
Kaarinan muinaispuku noin vuodelta 1150
Ensimmäinen uusinto tehtiin 1991 tarkan arkeologisen tutkimuksen pohjalta.
Rohdinkankainen työpuku ja muinaiset pystykangaspuut
Tämä puku on mukana muistuttamassa, että aina on arkea enemmän kuin
juhlaa ja köyhiä enemmän kuin rikkaita. Arkisemmat esineet ja
työvaatteet eivät vain ole säilyneet vähäisemmän arvon ja loppuun
kulumisen takia.
n muistettava se, mitä nykyaikana pidämme muinaispukuna, onkin itse
asiassa nykyajan luoma käsitys muinaispuvusta. Mikään rekonstruoitu
muinaispuku, vaikka kuinka tarkkaan tehty, ei ole myöhäisrautakautinen
puku, vaan tällä hetkellä hallussa pitämämme tiedon mukaan tehty
ennallistus, tiedon yhteenveto. Tämä "muinaispuku" on yhtä lailla
omasta ajastamme riippuvainen kuin kaikki muukin, mitä tässä ajassa
teemme.
Muinaispukurekonstruktion riippuvaisuus siitä ajasta,
jossa se tehdään, näkyy jo olemassa olevista muinaispuvuistamme:
vanhojen pukujen tarkoituksena oli ehkä pikemminkin kohottaa
suomalaista identiteettiä ja tehdä suomalaista perinnettä tunnetuksi,
kuin olla eksakteja, tieteellisiä selvityksiä. Tarpeesta kohottaa
suomalaista identiteettiä kertoo valtava innostus, jolla muinaispuvut
otettiin vastaan ja jolla niitä alettiin valmistaa esim.
kansanopistoissa.
Useimpien vanhojen muinaispukujemme rekonstruoimisen
idea lähti liikkeelle yksityisten henkilöiden tai yhdistysten
aloitteesta, ei niinkään tiedemaailman sisältä, mikä osoittaa sen, että
muinaispukujen rekonstruoimista pidettiin tärkeänä myös ei-akateemisten
ihmisten keskuudessa. Uudet muinaispuvut taas on yleensä tehty
tieteellisten lähtökohtien ja tarpeiden perusteella, joskin puvuilla on
ollut merkityksensä paikallisen identiteetin kohottajina - esimerkiksi
Kaarinan puvun suunnittelu keräsi kaarinalaiset kotiseutuihmiset yhteen
tekemään ilmaista työtä puvun hyväksi.
Täten muinaispukua ei voi pitää pelkästään
myöhäisrautakautisen asustuksen mallinnuksena, vaan muinaispuvulla on
myös ei-tiedollinen merkityksensä meidän aikamme ihmisille ja tuleville
sukupolville. ”
Loppulause Jenny Kangasvuon Proseminaarityöstä Oulun yliopiston Taideaineiden ja antropologian laitoksella 19.2.1997
Teksti: Riitta Lavonius ja Orvokki Rosberg
Kuvat: Valokuvaamo Irma Gröndahl
Kuvien oikeudet: Heinolan Kalevalaiset Naiset ry
Tasavallan presidentti Tarja Halosen kuva: presidentin kanslia
Sivunvalmistus: Arto Sakari Korpinen
|
|