MIKA WALTARI
suuri suomalainen kirjailija
ika
Waltari sai
ansaitsemansa huomion syntymänsä 100-vuotisillassa Heinolan
WPK-talossa 17.11.2008.
”Heinola-Seura
ja Heinolan
museotoimi halusivat kunnioittaa Suomen kansan rakastamaa kirjailijaa
omalla
illalla, ovathan Mika Waltarin tuotannon pääteokset
syntyneet
täällä
itähämäläisellä
maaperällä, Hartolassa”, sanoi
illan
avannut Heinola-Seuran
puheenjohtaja Kalevi
Peltola.
Waltarin
tuotantoa tutkinut
professori Ritva Haavikko iloitsee siitä, että
monipuolinen kirjailija saa
viimeinkin osakseen ansaitsemaansa arvostusta.
Nykyään jo ensimmäisen kirjansa
julkaissut kirjailijan alku saatetaan nostaa arvoon arvaamattomaan
erilaisin
palkinnoin, jopa yhden ainoan henkilön valitsemana. Mika
Waltari on saavuttanut
täyden arvostuksensa vasta kolme vuosikymmentä
kuolemansa jälkeen.
Ovet
auki
Eurooppaan!
Mutta
kansainvälisesti Waltari
oli jo eläessään tunnustettu kirjailija
– aikaansa edellä aikoina, jolloin
kansainvälisyys oli taiteilijalle enemmänkin
epäarvo. Tänä
päivänähän
kansainvälisyys on keskeinen arvo kaikilla
elämän ja kulttuurin aloilla.
Mika
Waltari kuului tulenkantajiin samoin kuin Heinolassa
syntynyt Uuno Kailas, Hartolassa syntynyt Arvi Kivimaa
ja Heinolan seminaarista opettajaksi valmistunut Katri Vala. Jo vuosia
sitten
pystytettiin Heinolassa Lyseonmäen
koulun puistoon Tulenkantajat-patsas,
Anja Juurikkalan monumentaalinen
työ. Olkoon osa siitä omistettu
myös Mika
Waltarille, suomalaisten suuresti rakastamalle tulenkantajalle.
Illan
odotetun puheenvuoron käytti filosofian
maisteri Sinikka Larsen, tunnettu
heinolalainen kirjallisuuden
ystävä ja Jyränkölän
kirjallisuuspiirin
monivuotinen vetäjä.
Tässä
lainauksia hänen
ajatuksistaan:
Kuka
oli tai on Sinikka Larsenin Mika Waltari?
Minun Waltarini:
12-vuotiaana puolisalaa luettu Sinuhe,
yliopistossa Suuri illusioni, myöhemmin lukaistuna muutamia
historiallisia
romaaneita. Nelisen vuotta sitten luin Sinuhen kesän aikana
kannesta kanteen
toisellakymmenellä oleville lapsenlapsilleni. Vasta silloin
tajusin lukevani
todellista mestariteosta. Siksi olenkin nyt ollut kovin
tyytyväinen siitä, että
tätä esitystä varten sain hyvän
syyn perehtyä laajemmin Waltariin.
Aika kohtelee
kirjailijoita eri tavoin: jotkut ovat kuuluisuutensa
huipulla tuoreeltaan ja unohtuvat sitten nopeasti, jotkut ovat
”kiintotähtiä”,
jotkut löydetään vasta
vuosikymmeniä, jopa vuosisatoja myöhemmin. Mika
Waltarilla on tässä suhteessa omalaatuinen historia.
Waltari on aina
ollut suosittu, hänen teoksiaan on aina luettu
paljon. Esimerkiksi tänä vuonna Sinuhe
äänestettiin suomalaisten rakkaimmaksi
kirjaksi. Kun kysyttiin, kuka suomalainen kirjailija on voittanut
Nobelin
palkinnon, eniten ehdotettiin Mika Waltaria, mutta nobelistiksi
arveltiin myös
mm. Aleksis Kiveä, Eino Leinoa ja Väinö
Linnaa. Yksikään vastaaja ei muistanut,
että kirjallisuuden Nobelin sai vuonna 1939 F.E.
Sillanpää, joka siis kuuluu
suhteellisen nopeasti varjoon jääneisiin
kirjailijoihin.
Waltari
– työnsankari
Waltari on
kirjallisuutemme työnsankari. Luomisprosessi kesti tasan
40 vuotta (1925–1964) eli 17-vuotiaasta 56-vuotiaaksi.
Waltarin tuotanto
keskittyi kolmeen huippukauteen: nuoruustuotantoon,
1940-luvun ja 1950-luvun suuriin vuosiin ja valmiina akateemikkona
tuotettuun
kristilliseen trilogiaan.
Waltarin tuotanto
sisältää 22 romaania, 15 pienoisromaania, 11
tietokirjaa, 26 näytelmää sekä
lukuisan määrän muita julkaisuja ja
kirjoituksia.
Elokuviin hän teki kahdeksan käsikirjoitusta.
Määrällisesti
Waltarin tuotanto on huikea, viiden tai kuuden
ahkeran ja pätevän kirjailijan työ. On
selvää, että tällainen tuotanto on
epätasainen. Waltari hankki leipänsä
kirjoittamalla eikä nirsoillut, vaan
kirjoitti omien näkyjensä ja tavoitteidensa
lisäksi sitä mitä pyydettiin.
On
tärkeää muistaa, että vaikkei
Waltari tehnyt ennakkosuunnitelmia
teoksistaan, hän uurasti
äärimmäisen ahkerasti
keräämällä faktatietoa
siitä
ajanjaksosta, johon hän historiallisen romaaninsa sijoitti.
Hän vieraili
kirjastoissa ja museoissa sekä kotimaassa että
ulkomailla, luki tutkimustietoa
usealla kielellä ja perehtyi pikkutarkasti esineisiin, kuviin
ja karttoihin
saadakseen mahdollisimman autenttisen kuvan kulloisestakin kulttuurista
ja
aikakaudesta.
Waltaria on
nimitetty automaattitulostimeksi, sillä teksti tuli
lähes valmiina paperille, vaikkei apuna ollutkaan nykyaikaisen
tekstinkäsittelyn mahdollisuuksia.
Työpäivät olivat
vähintään 7-tuntisia ilman
pientäkään taukoa. Arkkeja täyttyi
päivässä keskimäärin 15,
parhaimmillaan 27.
Waltari lopetti päivän työn kesken
konekirjoitusarkkia, jopa kesken lausetta,
mikä helpotti aamulla jatkamista. Teoksen ensimmäiset
10 sivua hän usein
lopulta poisti kokonaan; niiden avulla hän oli kuitenkin
päässyt alkuun.
Viimeiset sanat olivat puolestaan hänelle erityisen
tärkeitä.
Waltari oli
näkötyyppi. Kuvataide oli hänelle
erittäin läheinen
taidemuoto. Tekstissä toistuu tavattoman usein valo, hehku,
polttava valo, tuli
jne. Erittäin leimallinen tyylikeino oli toisto. Esimerkiksi
Sinuhen tyyliä on
rinnastettu Raamatun jyhkeään, toistoa
viljelevään tyyliin.
Mika Waltari
toteutti elämänsä tarkoitusta
neljäkymmentä vuotta.
Sen jälkeen tuli pysähdys, tekstiä ei
enää syntynyt. Näin kului vielä
viisitoista
pitkää vuotta täynnä
tyhjän paperin murhetta. Kirjailija saattoi jopa viikkoja
tuijottaa kirjoituskoneessa olevaa arkkia saamatta
syntymään ainoatakaan sanaa.
Tätä
tragediaansa hän on kuvannut esseessään
70-luvulta:
”Kirjoittamaan
olen
syntynyt ja kasvanut. Millään muulla ei ole
elämälleni riittävää
tarkoitusta.
Kun sanat lakkaavat elämästä, on omakin
aikani lopussa. - - - Ja jäljellä on
työhuoneeni kirjoineen, tupakantuoksuineen, mutta luomisen
paratiisin nurkasta
se on muuttunut kidutuskammioksi.”
Vuotta ennen
kuolemaansa hän valitsi mitaliinsa sanat
”nöyryys –
intohimo”. Hänen keskeisiksi tunnussanoikseen
lisäisin vielä kolmannen,
yksinäisyyden. Nöyryys – intohimo
– yksinäisyys. Näiden poolien
välillä kaikki
hänen parhaat henkilöhahmonsa toimivat,
etsivät jumalaansa ja toista ihmistä,
aivan niin kuin kirjailija itsekin.
Vaikka Mika
Waltari on jo kauan ollut poissa, hänen taiteensa hehku
ja polte säilyvät kertoen ihmisenä olemisen
suurta tarinaa. Tämä kiteytyy
kauniisti Sinuhen, kirjailijan alter egon, viimeisiin sanoihin:
”Sillä
minä, Sinuhe, olen
ihminen ja ihmisenä olen elänyt jokaisessa
ihmisessä, joka on ollut ennen
minua, ja ihmisenä elän jokaisessa
ihmisessä, joka tulee jälkeeni. Elän ihmisen
itkussa ja ilossa, hänen surussaan ja pelossaan elän,
hyvyydessään ja
pahuudessaan, oikeudessa ja vääryydessä,
heikkoudessa ja väkevyydessä. Ihmisenä
olen elävä ihmisessä ikuisesti enkä
sen tähden kaipaa uhreja hautaani ja
kuolemattomuutta nimelleni. Tämän kirjoitti Sinuhe,
egyptiläinen, hän, joka eli
yksinäisenä kaikki
elämänsä päivät.”
Joka
hetken herrasmies
Mika Waltarin
arkiminää valotti mielenkiintoisilla tarinoillaan
paluumuuttaja Eino K.
Nurminen, joka nuorukaisena oli saanut seurata Kalhon
meijerin
pikkurenkinä
Mika Waltarin elämää Kalhon kartanon
maisemissa monien kesien aikana.
Rakkautta
saadaan kiittää, että Mika Waltari tuli
Hartolaan. Hän meni vuonna 1931
naimisiin Kalhon kartanon tyttären Marjatta Luukkosen kanssa.
Nurminen oli
säilyttänyt hyvinkin tarkkaan pikku muistoja ja
huomioita tästä joka hetken
herrasmiehestä keppeineen ja maitokannuineen kartanon mailla
menossa postiin
tai meijeriin.
Illan
ohjelmassa oli myös Anna
Tiaisen lausumia Mika Waltarin runoja
ja Heinolan
musiikkiopiston nuorekas Iitti-trio
esiintyi.
Väliajan
tarjoilun lomassa tutustuttiin Heinolan kaupunginkirjaston Waltarin
tuotantoa
esittelevään näyttelyyn.
Ennen Mika
Waltari -illan alkua julkistettiin Heinola-Seuran kolmas perinne- ja
kotiseutukirja Heinolan kyliltä ja kaduilta.