Rautatie toi uuden ajan Heinolaan 80 vuotta sitten
Merkkipäivä ansaitsi 10.9.2012 juhlaseminaarin
avon
radan oikaisu Heinolan kautta Mikkeliin nousi pääpuheenaiheeksi
seminaarissa. Todetuksi tuli, että Heinola saa odottaa oikorataa
Mikkeliin vielä pitkään. Näin arvioivat Lahti-Heinola-rautatien
80-vuotisjuhlaseminaarissa Heinolan WPK-talossa puhuneet vaikuttajat.
Savon
oikorata on hyvä hanke, mutta valtion rahoista kilpailee sen kanssa
monta muutakin ratahanketta, joista moni sijoittuu lähemmäs
kasvukeskuksia.
Silti hanketta on heidän mukaansa ajettava eteenpäin jo nyt, muuten
nopea yhteys Helsingistä Heinolan kautta Mikkeliin jää kilpailevien
ratasuuntien jalkoihin.
Mikkelin kaupungin edustajan, kaupunginvaltuutettu Pekka Auvisen, Mikkelin rataoikaisua kannattavat terveiset ilahduttivat seminaarin kuulijakuntaa.
Myös ajatukset henkilöliikenteen palauttamiseksi Heinolan radalle saivat myönteisiä arviointeja.
Päijät-Hämeen
liiton ja Heinola-Seuran järjestämään seminaariin oli saatu
puheenvuorojen käyttäjiksi edustava joukko sekä maakunnan terävintä
johtoa että ratalinjauksista vastaavia ja päättäviä tahoja.
Mielenkiintoisia puheenvuoroja käyttivät Päijät-Hämeen Liiton hallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Mika Kari, maakuntavaltuuston puheenjohtaja Timo Ihamäki, eduskunnan liikennevaliokunnan jäsen Kalle Jokinen, Mikkelin ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Pekka Auvinen, Uudenmaan Liiton maakuntajohtaja Ossi Savolainen, kansanedustaja Jouko Skinnari sekä Päijät-Hämeen maakuntajohtaja Jari Parkkonen.
einolassa pidetyn seminaarin tarkoituksena oli kertoa Lahti–Heinola-radan
merkityksestä vuosikymmenien aikana Päijät-Hämeelle ja koko Suomelle.
Samalla huomioitiin myös se, että Suomen rautatiet viettää tänä vuonna
rautatieverkostonsa 150-vuotista taivalta. Heinolan rataosuus on siinä
80 vuoden ikäinen siivu.
Täsmälleen
80 vuotta sitten rautatieyhteys Lahdesta Heinolaan avattiin, ja radan
ja sillan vihki käyttöön 10. syyskuuta 1932 tasavallan presidentti P.E. "Ukko-Pekka" Svinhufvud, joka oli nuorena miehenä toiminut Heinolan tuomiokunnan tuomarina vuosina 1906-1907.
Vuonna
1907 Svinhufvud valittiin Heinolasta kansanedustajaksi nuorsuomalaisten
edustajana. Hän oli ensimmäisen yksikamarisen eduskunnan ensimmäinen
puhemies. Tätä tehtävää hän hoiti 9:llä perättäisillä valtiopäivillä
vuoteen 1913 asti.
Etelä-Suomen Sanomien toimittaja Heikki Mantere kirjoitti vuonna 2006 artikkelissaan Heinola odotti rataa liki 50 vuotta muun muassa:
"Aivan
hetkessä ratahanke ei kuitenkaan toteutunut, sillä asian tulosta ensi
kerran esille oli vierähtänyt peräti 47 vuotta. Ensimmäinen rata-anomus
liittyi Savon radan suunnitteluun. Heinolan edustaja esitti
valtiopäivillä 1885 Kuopion radan toteuttamista kaksihaaraisena, joista
toinen olisi kulkenut Lahdesta tai Vesijärven asemalta Heinolaan.
Tämä
ei kuitenkaan toteutunut, vaan rata rakennettiin Kouvolasta Mikkelin
kautta Kuopioon. Seuraavaksi nousi esille radan rakentaminen Lahdesta
Heinolan kautta Jyväskylään. Kovasta yrityksestä huolimatta tämä ja
sitä seuranneet useat anomukset eivät kuitenkaan johtaneet tulokseen.
Itsenäisyyden
ajan alussa Heinolan rata kummitteli pitkään toissijaisena hankkeena,
kunnes vuonna 1926 eduskunnan suuri valiokunta päätti ottaa radan yhden
äänen enemmistöllä toteuttamisohjelmaan. Eduskunnassa rata-asiaa ajoi
pontevasti seminaarin lehtori Juho Kinnunen.
Radan saamiseksi Heinolan oli kuitenkin lupauduttava vastaamaan rataa
varten tarvittavien maa-alueiden lunastamiskustannuksista. Lisäksi
kaupungin oli hankittava neljällä miljoonalla markalla valtion
radanrakennusobligaatioita."
Seminaarin
puheenjohtajana toimi Heinola-Seuran johtokunnan jäsen,
kaupunginvaltuutettu Timo Ihamäki. Seminaarin loppupuheenvuoron käytti seuran puheenjohtaja Kalevi Peltola:
"Heinola-Seuran
puolesta pyydän esittää parhaat kiitokset ensiksikin Päijät-Hämeen
Liitolle seminaarin mahdollistamisesta. Kiitokset myös seminaarin
vieraille erinomaisista puheenvuoroista. Itä-Häme -lehti ennakoi
seminaaria lauantain numerossaan kolmen sivun mittaisella
rautatieasialla, joista terveiset ja kiitokset toimituksen väelle.
Olen
Heinola-Seuran puolesta erittäin iloinen siitä, että seura
kotiseutuyhdistyksenä on saanut olla mukana toteuttamassa tätä
rautatien Heinolaan tulon 80-vuotismerkkipäivän viettoa ja raottaa
Heinolan historiaa ehkä yhdestä Heinolan kehityksen tärkeimmästä
ajankohdasta.
Seminaarimme
tietopuolisena tapahtumana on ollut oikeanmuotoinen toteutusmuoto
ajatellen meitä tämän päivän heinolalaisia. Monet meistä eivät
kovinkaan paljon tiedä rautatien tulosta Heinolaan ja rautatiesillasta,
eikä rataverkostoa koskevista jatkosuunnitelmista.
Heinolan
komea silta on ollut 80 vuotta Heinolan maamerkki ja symboli, mutta
jotta rautatie ja silta yleensä toteutuivat, oli pitkän aikavälin
projekti. Se vaati monilta asiaan vihkiytyneiltä sitkeyttä ja
yhteistyötä monien tahojen kanssa. Vaikka lopullinen päätös päättäjien
osalta tehtiinkin yhden äänen enemmistöllä, haave muuttui todeksi.
Viidenkymmenen vuoden työ kannatti.
Olkoon
tämä tilaisuus ollut myös kunnianteko niille asiaan uskoville
henkilöille, jotka olivat vuosikymmeniä mukana tässä Heinolan kannalta
tärkeässä ratahankkeessa.
Toivotaan,
että nyt vietetty seminaaritapahtuma on antanut lisäpontta
Lahti-Heinola -radan liikenteen kehittämiseen ja myönteistä nostetta
radan jatkosuunnitelmille Mikkeliä kohti. Kumpaiseenkin asiaan
tarvitaan yhteistyötä ja -tuumaisuutta sekä kovaa työtä.
Nyt
pidetty seminaari oli vasta alkua rautatien juhlimiselle Heinolassa.
Tulevan joulukuun 2.päivänä Heinolan Kaupunkisydänyhdistys
yhteistyötahoineen avaa Heinolan joulun ja sytyttää joulupuukaupungin
valot tänä jouluna toisen kerran yli sataan joulupuuhun ja kohteeseen.
Myös rautatiesilta saa silloin oman jouluisen juhlavalaistuksensa
ympäristöineen."
Teksti ja kuvat: Kalevi Peltola
Kuvien editointi ja sivun sommittelu: Arto Sakari Korpinen