Tukkilaismuisteloiden ilta veti
väkeä WPK-salin täyteen

Metsäradiolla ilta alkoi
”Vielä niitä honkia humisee tuolla Suomen sydänmailla.
Vielä niitä ollaan reippaita poikia tukkijoilla vailla.
Huhtikuussa ne parhaat poijat tukkijoelle astuu,
siellä ne saappaat likoaa ja housun puntit kastuu.
Kosken kohina ja honkain humina se on meidän soittoamme,
eikä me muuta muistella kuin omaa armastamme.”

etsäradion
sävelissä ja tunnelmissa ilta aloitettiin. Ei ollut paikalla
Kipparikvartettia, vaan tukkilaisten laulu- ja soitinryhmä viritti
laulun. Salin täyteinen yleisö oli mukana illan tutuissa alkuriimeissä.
Metsäradion tunnelmissa jatkettiinkin.
”Hyvää iltaa metsien miehet ja naiset. Tukkilaisilta Heinolassa alkaa.”
Illan juontaja Kalevi Peltola johdatti kuulijat illan alkutunnelmiin metsäradion mukana:
”Metsäradio perustettiin aikoinaan ulkoiseksi viihdykkeeksi
ja myös hyödyksi ja opiksi tukkikämpillä olijoille ja muille
metsätöissä raataville metsien miehille.
Sotien jälkeen valtion metsäkomitea pyrki tehostamaan metsien
hyötykäyttöä houkuttelemalla työväkeä vielä lisää aivan uudenlaisella
tavalla, radiopropagandalla. Tunnuksena oli ”puulla parempiin päiviin”.
Yleisradion silloinen uusi pääjohtaja Hella Wuolijoki sai tästä pitkään
eläneen idean erityisen Metsäradion perustamisesta. Ohjelmaa
lähetettiin aluksi peräti kolmasti viikossa. Ohjelman ensimmäinen
juontaja oli 1945-1965 Pekka Tiilikainen.
Ohjelman tunnuslauluna oli vuosien ajan Oskar Merikannon sävellys Vielä
niitä honkia humisee, jonka jälkeen radio-ohjelman juontaja lausui
kaikkien muistamat sanat "Hyvää iltaa, metsien miehet."
Metsäradio järjesti vuonna 1967 kilpailun, jonka tuloksena
vanhentuneeksi katsotun metsätyömies –nimen tilalle tuli vieläkin
käytössä oleva metsuri.”
Metsäradio elää yhä, mutta nykyään ohjelmalla ei ole tunnuslaulua eikä
varsinaista juontajaa. Eikä meidän iltamme ole mikään metsäradion
lähetys, vaan tulipahan luotua metsäradion avulla näköalaa tälle meidän
illallemme” totesi juontaja.

Heinolalaista tukkilaisittain
Paikalliset tukkilaiset Antti Aronen, hanuri, Pentti Timonen alias Severi Suhonen ja Seppo Hokkanen,
laulu, esittivät iltaan sopivaa soittoa ja laulantaa metsäradion
tapaan: Heila Heinolasta, Kaksi vanhaa tukkijätkää, Helena ja Heluna...

...sekä Seppo Hokkasen esittämänä Huutolaispojan laulu.

Suurin osa illan yleisöstä oli katsellut rannalta käsin vuosikymmenien
ajan Heinolan ohi lipuvia hinaajan vetämiä tukkilauttoja ja jännittänyt
lauttojen ohittamista siltojen alitse alajuoksulle. Sekin näky on
jo vain muistoissa ja perhealbumien sivuilla. Siksi oli tärkeää
päivittää muistot illan aikana.
Yllätyksenä yleisö koki monien muistikuvien heräävän elämään, kun veljekset Veikko ja Pekka Grenman
olivat lähettäneet iltaan kuvalliset terveiset Heinolan tukinuitoista,
joita he olivat taltioineet Kymin uitoista kertovasta elokuvasta ja
tv-lähetyksestä Heinolasta vuodelta 1973, jolloin Kymin uittoyhdistys
täytti sata vuotta.
Tämän jälkeen oli Heinolan tietäjän Esko Aallon vuoro tulla
täydentämään nähtyjä kuvia ja kertomaan minkälaista tuo uitto
käytännössä olikaan nuorukaisen kokemana. Esko oli ollut neljä kesää
uittoyhtiön palveluksessa monien nuorten heinolalaismiesten tavoin. Oli
monenlaista kerrottavaa ja tuttuja henkilöitä vilisi Eskon muisteloissa.

Tukkilaisillan alkuosa oli paikallista tietämystä ja tunnelmia uitoista Heinolan osalta.
Metsää, puuta ja kovaa työtä
Tilaisuuden vieraaksi saapunut metsänhoitaja Esko Pakkanen
laajensi uittojen historiaa valtakunnallisesti. Hän on vuosien varrella
perehtynyt työssään laajasti Suomen metsä-, höyrylaiva- ja
uittohistoriaan sekä metsäperinteen historiaan.

Pakkanen on kirjoittanut toistakymmentä julkaisua tutkimustensa ja
kokemustensa perusteella. Hänen viimeisin teoksensa on Joka uittaa se
voittaa. Uitot suomalaisena liikennemuotona ovat siis olleet
entisaikoina kannattavaa hommaa, kunnes nelipyöräiset tukkien
kuljetusvälineet ja koneet korvasivat suuren osan vesiväylien
vaivalloisesta ja monimutkaisesta uittotyöstä.
Monilla kuulijoista oli romantisoitunut kuva tukinuitoista ja
tukkilaisuudesta. Ehkä Teuvo Pakkalan suosittu Tukkijoella-näytelmä on
sekoittanut uittorintamalla toden ja tarun.
Esko Pakkasen kuultu puheenvuoro vei yleisön aiheen rankemmalle
puolelle, uiton työhön ja vaivaan. Uittotyö oli raskasta ja usein
vaarallista sekä yllättävän monimutkaista. Esityksessä vilisi termejä;
purouitto, jokiuitto, nippu-uitto, uittoränni, varppaaja, hevosponttoo,
tukkisuma… Tämän ajan ihmiselle hyvää yleistietoutta ja arvostuksen
lisääntymistä uitoissa mukana olleille.
Uittotyön vuosisatainen kehittäminen ja väylien rakentaminen
mahdollisti töihin uusia tapoja ja menetelmiä, jotka helpottivat
uittojen fyysistä työtä. Uittojen historiassa oli tärkeää myös
vesiväylien varsille syntyneiden kymmenien sahojen nousu ja työllistävä
vaikutus.
Uitoilla oli Suomessa sekä taloudellinen että sosiaalinen merkitys.
Uitot ja metsätalous tarjosivat aikoinaan sivu- tai päätoimen suurelle
osalle Suomen tilatonta tai pientilallista väestöä.
Esko Pakkasen monipuolinen Suomen uittotyön historiallinen katsaus oli
Heinolan tukkilaisillassa hyvä sidos ja kunnianosoituskin aikaan, joka
omalla siivullaan kosketti myös meitä heinolalaisia, ainakin niitä
jotka omalla työpanoksellaan olivat vuosikymmenien aikana mukana
kohottamassa suomalaista hyvinvointia ja ansaitsemassa jokapäiväisen
leipänsä uittojen palveluksessa.
Tukkilaisromantiikkaa kesäteatterissa
Heinolassa elettiin kesällä 1986 tärkeää teatterikesää. Teatteriohjaaja
Irja Turunen ja paikalliset harrastajanäyttelijät valmistivat Heinolan
kesäteatteriin Teuvo Pakkalan Tukkilaiset–laulunäytelmän. Yksi
näytelmässä mukana olleista oli silloinen nuorimies Pekka Pipatti.

Hän kertoi muistojaan näytelmästä ja sen valmistamisesta. Tukkilaiset–näytelmä innosti nuorta miestä jatkamaan näyttelemistä ja
valmistumistaan alalle. Pekalla oli vielä haaveena toteuttaa Heinolassa
uudelleen tämä romantisoitu kuva tukkilaisista. Sekin aika tulee.
Mitä on vielä jäljellä tukinuittoajoista Heinolassa?
Ainakin Heinolan uittojen muistomerkkinä seisoo Rantapuistossa
valppaana Tukinuittaja-patsas kekseineen ja kertoo olemuksellaan
kaipauksesta ajasta, jota Heinolassa ei enää ole.

Myös Vierumäen tieliittymästä löytyy Panu Patomäen ympäristöteos Kaksi
tukinuittajaa tukkilautalla ja riista-aitaa. Uittomiehet kekseineen
kertovat ohikiitäville alueen voimakkaasta puuteollisuuden osaamisesta
ja Kymen virran tukinuittoperinteestä. Teos paljastettiin 26.10.2007.

Molemmat teokset ovat muistomerkkejä Heinolan lähihistoriasta, kertoi Sirpa Juuti kaupunginmuseosta.
Emil Cedercreutz, Tukinuittaja-patsaan tekijä (1879 – 1949), oli
kuvanveistäjä ja kuvanveiston ohella siluettien maan kuulu tekijä.
Cedercreutz kuvasi töissään mielellään hevosia: työhevosia, uljaita
ratsuja, loppuun ajettuja vetojuhtia ja raisuja varsoja.

Emil Cedercreutz
oli saanut tuntuman maatyöhön kotitilansa Köyliön kartanon mailla, ja
tuloksena olivat merkittävät monumentit Äestäjä Porissa, Kyntäjä
Harjavallassa ja Äidinrakkaus Helsingissä. Hän perusti myöhemmin
museon arkisen maatyön arvostuksen kohottamiseksi. Museon nimeksi tuli
Maahengen temppeli. Cedercreutzin omien sanojen mukaan sen tuli
olla: ”...maanviljelyksen virren alkusoitto, ylistyslaulu maan, auringon ja ihmisen yhteistyölle”.
Cedercreutz teki kotiseututyötä muun muassa luovuttamalla veistoksiaan
ja kohokuviaan osin korvauksetta, osin vain valukustannusten hinnalla
tai muuten hyvin pienestä korvauksesta satakuntalaisille yhteisöille.
Heinola sai myös lahjoituksena osansa Emil Cedercreutzin säätiön
kautta, kun Tukinuittaja–patsaan kipsiteos vuodelta 1920 toteutettiin
pronssivaluksi 2001 ja luovutettiin kaupungille. Museonjohtaja
Kari-Paavo Kokin yksi työpaikka on ollut hänen museossaan
Harjavallassa.
Kun Lahden ja Heinolan välinen moottoritieosuus valmistui vuoden 2005
loppupuolella, haluttiin tien Heinolan lähiympäristön
kaunistukseksi pystyttää ympäristöteoksia muistuttamaan ohikiitäviä
Heinolan olemassa olosta ja läheisyydestä.
Heinolan Rahasto järjesti kilpailun heinolalaisille taiteilijoille
mahdollisista ympäristöveistoksista. Kilpailun tuloksena kolmiosainen
Valliherrat-teos tilattiin taiteilija Panu Patomäeltä, joka myös itse
valmisti puusta tehdyt veistokset. Rahaston lisäksi teoksen
rahoitukseen osallistuivat Marjatta ja Eino Kollin säätiö sekä Niilo
Helanderin säätiö. Materiaalin lahjoitti Versowood.
Tietaiteen hirviperhe on pystytetty asuntomessualueen kohdalle ennen
Tähtisiltaa ja peuraperhe kirkonkylän kohdalle. Ympäristötaideteos
Valliherran kolmas vaihe paljastettiin viimeisenä Heinolan Vierumäelle.
Panu Patomäki on heinolalainen kuvanveistäjä. Hänen realistisia
veistoksiaan on useitakin eri puolella Suomea, Heinolassakin ainakin
kuusi. Ehkä hänen kuuluisin patsaansa on Työläisäiti-patsas Alppiharjun
puistossa Helsingissä.
Loppunaurut järjesti Jouko Juurikkala tositarinallaan.

Ilta päättyi kiitoksiin monille tahoille. Kyseltiin jo seuraavan kevään
aihetta muisteluillaksi. Se löytyy varmasti vuoden kuluessa,
ehdotuksiakin voi lähettää Heinola-Seuran osoitteella.
Kiitos illasta!
Kalevi Peltola
yksi illan tukkilaisista

Kymenvirran kuvat: Teuvo Salminen
Muut kuvat: Kalevi Peltola
Kuvien editointi ja sivunvalmistus: Arto Sakari Korpinen

|