|
|
Pekka Rautamaa:
HEINOLAN SEMINAARISTA OPETUSALAN
KOULUTUSKESKUKSEKSI
Seminaarin vanhimmat rakennukset valmistuivat vuosina
1901–1902
arkkitehti Jac. Ahrenbergin suunnittelemina. Kuva: Kalevi Peltola
Kasvava kansakoulu tarvitsi
opettajiensa kouluttamiseen seminaareja, lat. seminarium 'taimitarha'.
1800-luvun lopulla niitä oli suomenkielisinä
Jyväskylässä, Sortavalassa, Raahessa ja
Raumalla sekä ruotsinkielisinä Tammisaaressa ja
Uudessakaarlepyyssä. Heinolan ja Kajaanin seminaarit
perustettiin samoihin aikoihin, mutta Heinola pääsi
aloittamaan aiemmin eli 1899. Itsenäisyyden ajalla
perustettiin Hämeenlinnan, Tornion, Kemijärven ja
Savonlinnan seminaarit.
Paikkakuntia arvioiden seminaarit olivat mitä tehokkainta
aluepolitiikkaa. Sijoituspaikoista kiisteltiin. Heinolan
kilpakumppaneita perustettavasta seminaarista olivat Lahti,
Hämeenlinna ja Mikkeli. Heinola oli seminaarin alkaessa
todella hiljainen 1500 asukkaan pikkukaupunki, ja rautatiekin sinne
saatiin vasta 1932.
Oppilaaksi
pääsy tiukassa
Seminaarin oppilaaksi pääsyn edellytyksenä
oli koulutuksen yleistyessä kansakoulun käynti,
myöhemmin esim. Heinolassa keskikoulu. Seminaarin lakkautuessa
1972 sen viimeisistä oppilaista noin puolet oli opiskellut
enemmän kuin keskikoulun, tytöistä suuri
joukko oli ylioppilaita. Ylioppilaita oli jo varhain
valmistettu kansakoulunopettajiksi hospitantteina.
Jyväskylän seminaari oli 30-luvulla muutettu
kasvatusopilliseksi korkeakouluksi. Sotien jälkeen aloittivat
toimintansa myös Helsingin, Turun ja Oulun va.
opettajakorkeakoulut.
Seminaari pääsi valitsemaan oppilaansa suuresta
joukosta. Esim. ensimmäisenä opettajavuotenani 1958
Heinolaan pyrkineistä vain noin joka kymmenes valittiin,
naisista joka kolmastoista. Kun naisia oli
pyrkijöiden joukossa enemmistö ja valtaosa
eteläsuomalaisia, varsinkin Heinolan ja Hämeenlinnan
seminaarit olivat suosittuja. Koulutus kesti kauimmillaan kuusi vuotta,
keskikoulupohjaisena neljä vuotta.
Seminaarit kuuluivat kouluhallituksen alaisuuteen. Se
määräsi otettavien oppilaiden
lukumäärän. Miehille ja naisille oli omat
kiintiönsä. Heinolan seminaari toimi vuoteen 1953
saakka naisseminaarina. Viimeisinä
vuosikymmeninä miehiä ja naisia oli jokseenkin
yhtä paljon. Seminaarilaitoksen alkuaikoina
kansakoulunopettajan koulutus tarjosi naisille sairaanhoidon ohella
mahdollisen väylän virkauralle. Miesten osalta
joukossa säilyi pitkään niitä,
jotka esim. taloussyistä eivät olleet
päässeet jatkamaan kansa- tai keskikoulua
pidemmälle, vaikka olivatkin sangen lahjakkaita.
Kaikkialta
Heinolaan
Heinolan seminaarin oppilaat olivat lähtöisin
kaikkialta Suomesta, viimeisinä toimintavuosina erityisesti
myös pääkaupunkiseudulta ja tietenkin
Heinolasta ympäristöineen.
Päärekrytointialueita olivat Hämeen ja
Mikkelin läänit sekä Kymenlaakso. Oppilaat
olivat eri yhteiskuntaluokista, isä piispasta
sekatyömieheen, mutta joka kymmenennen vanhemmista ainakin
toinen oli kansakoulunopettaja.
Seminaariin kuuluivat osina opettajaopisto ja harjoittelupaikkana
kansakoulu. Opettajakategoriat olivat useimmissa aineissa seminaarin
lehtorit ja opettajat sekä kansakoulun oppilaiden
opettajat. Opetusharjoittelijoiden ohjauksesta huolehtivat nykytavan
mukaan sekä kansakoulun että opettajaopiston
opettajat. Opettajien kanssakäynti oli vilkasta,
opettajainkokoukset runsasasiaisia, ja meillä oli
yhteinen ammattijärjestö eli SUHOn
edeltäjä Virkamiesliittoon kuulunut Suomen
seminaarien viran- ja toimenhaltijat. Se aloitti
kesäpäivien järjestämisen
1950-luvulla.
Merkkihenkilöitä
kouluttajina ja koulutettavina
Heinolan seminaarin johdossa oli merkittäviä
kulttuurihenkilöitä. Ensimmäinen johtaja oli
Mikael
Soininen (aik. Johnsson), myöhempi kouluhallinto-
ja tiedemies. Viimeinen rehtori oli kouluneuvos Antero Valtasaari.
Opettajissa oli alansa taitajia ja pedagogipersoonallisuuksia, esim.
johtajatar Helmi Lehtonen,
naisvoimistelun kehittäjä Fanny Stenroth,
kieliopintekijä Yrjö Paalanen, opettajasisarukset Siviä ja Alli Heinämaa,
monipuolinen musiikkimies Leo
Härkönen sekä kuvataiteilija Jouko Lapintie.
Luokkakokouksissa he ja monet muut merkittävät
opettajat tulevat keskustelunaiheina yhä esille nuoren ihmisen
ajatuksia muovanneina.
Valmistuneista kansakoulunopettajista monet toimivat
työnsä ohella sivistysrientojen ohjaajina.
Opettajaksi koulutetuista taiteen alan
merkkihenkilöistä tulevat omalta ajaltani mieleen
etenkin Jorma
Hynninen ja Jaakko
Ryhänen sekä kirjailija ja muusikko Sakari Issakainen.
Tiedemiehinä kasvatustieteen alalla seminaarista valmistuneita
on lukuisia. Mutta ennen kaikkeahan Heinolasta on valmistunut
opettajia, kaikkiaan runsaat 3350.
Seminaari
vaikuttajana Heinolassa
Seminaari oli Heinolan kulttuuri- ja yhteiskunnalliselle
elämälle keskeinen. Sen opettajat osallistuivat
vilkkaasti, lukumääräänsä
nähden ylimittaisesti luottamus- ja
järjestötehtäviin. Oppilaat olivat
suosittuja ohjaajia nuorten järjestöissä ja
kansalaisopistossa. Reumasairaalan koulun opettajina toimivat
vuosikaudet seminaarin opetusharjoittelijat. Heinolassa ei ollut
oppilasasuntolaa, ja siksi kaupunkilaisille toivat sivutuloja 73 vuoden
ajan seminaarilaisvuokralaiset.
Viime aikoinaan noin 60 henkilöä
työllistäneen seminaarin
henkilöstön verotuotto ja ostovoima olivat
merkittävät. Ennen kaikkea tärkeä
oli kuitenkin seminaarin kansakoulu, aiemmilta
nimiltään mallikoulu ja harjoituskoulu. Se koulutti
pääosin valtion kustannuksella vuosien mittaan
tuhannet heinolalaislapset, aluksi ihan jokaisen. Loppuaikoina koulun
oppilasvahvuus oli liki 300. Ja saipa kaupunki vielä valtiolta
korvauksetta seminaarin lakkautuessa arvostettavan
koulukiinteistön.
Seminaari ei Heinolassa ollut irrallinen saareke. Sen väki
osallistui eikä pannut
kynttiläänsä vakan alle. Pienellä
paikkakunnalla sen kulttuurimerkitys oli syvempi kuin yliopiston
suuressa kaupungissa.
Seminaarin
loppuvaiheita
Seminaarilaitos, joka oli hyvin tuloksin valmistanut opettajia
kansakouluun, lakkautettiin runsaat sata vuotta toimittuaan. Peruskoulu
teki tuloaan, ja oli paikallaan kohottaa kaikkien
luokanopettajaksi aikovien lähtötaso
ylioppilastutkinnoksi sekä koulutus vähitellen
akateemiseksi loppututkinnoksi. Heinolan seminaarin kohtalonvuosi oli
1972. Opettajisto oli tuolloin hyvin
keskenään toimiva ja etenkin kansakoulussa
nuorekas. Siksi yhteisön hajoaminen koettiin
tappiona.
Suomen seminaarien viran- ja toimenhaltijat -järjestö
toimi sikäli opettajien hyväksi, että
järjestön puheenjohtaja Sakari Parviainen oli mukana
työryhmässä, joka haastatteli joka ainoan
seminaarin opettajan ja otti mahdollisuuksiensa mukaan huomioon
heidän siirtotoiveitaan. Useimmat jatkoivatkin
opettajankouluttajina eri paikkakunnilla.
Tuolloin valtion viran
lakkautumisen vuoksi virkamiehellä oli turvanaan myös
ääritapauksessa lakkautuspalkka. Heinolasta
siirtyminen oli sinne vakiintuneille kuitenkin
eräänlaista evakuointia. Uudelleen sijoittaminen oli
muutamien opettajien osalta hankalaa siksi, että Heinola oli
viimeinen lakkautettava seminaari. Heinolan kaupunkia ei seminaarin
lakkauttaminen laitoksen näkökulmasta katsottuna
kovasti kiinnostanut, vaikka toisin olisi voinut arvella.
Kurssikeskuksen
alku
Opettajisto oli halunnut Heinolan seminaarin Kajaanin,
Rauman, Hämeenlinnan ja Savonlinnan tapaan filiaaliksi joko
Jyväskylän tai Helsingin yliopiston yhteyteen.
Opettajankoulutuksen kehittämistä suunnitelleilla,
joiden dominantteina olivat ennen muita kouluhallituksen
pääjohtaja Reino Oittinen ja
opetusministeriön opetusneuvos Veli Nurmi, oli ehdotuksenaan
muodostaa seminaarin tilalle kouluhallituksen kurssikeskus. Se
perustettiinkin kouluhallituksen satavuotisjuhlaistunnossa 1969.
Heinolan kurssikeskus toimi pitkäaikaisen johtajansa
Lauri Ollilan johtamana aluksi kurssitoimintaan puutteellisesti
soveltuvissa mutta vähitellen tarkoituksenmukaistuvissa
oloissa. Seminaarirakennus entistettiin suorastaan komeaksi ja
päärakennus ajanmukaistettiin.
Kurssihotelli rakennettiin, ja vanhasta arvokkaasta saunarakennuksesta
tuli viihtyisä kokoontumistila. Seminaarin peruja Liisa
Kujanpään emännöimä
ruokala saavutti legendaarisen maineen. Opettajat alkoivat
pian lähteä innokkaina opiskelemaan Heinolan
kurssikeskukseen.
Kurssikeskuksen henkilöstön
lukumäärä on noin 40. Siihen ei kuulu
varsinaisesti omaa opettajistoa vaan koulutus toimii erikseen
hankittavin voimin. Kurssit ovat olleet lyhyitä, kestoltaan
tavallisimmin muutaman päivän tai viikon, harvoin
kaksi viikkoa. Viime kausina Heinolassa on kursseilla käynyt
jopa yli 10 000 opettajaa ja muuta koulutettavaa vuodessa.
OPEKO
Heinolan kurssikeskus muuttui 1998 Opetusalan koulutuskeskukseksi
OPEKOksi, jonka johtajaksi nimitettiin Reijo Jouttimäki. Sen
toinen toimipaikka on Tampere.
Harjoittelukoulujen
kesäpäivillä 22.-25.07.2002 pidetty
puheenvuoro
Pekka Rautamaa oli Heinolan
seminaarin äidinkielen lehtori vuosina 1958 -72.
|
|