|
|
Kalevi Peltola:
HEINOLAN SEMINAARIMILJÖÖN VAIHEISTA
Seminaarin vanhimmat rakennukset valmistuivat vuosina 1901–1902
arkkitehti Jac. Ahrenbergin suunnittelemina. Kuva: Kalevi Peltola
Kun opettajankoulutus annettiin vuoden 1971
opettajankoulutuslain perusteella yliopistojen tehtäväksi,
loppui eri puolella Suomea 13 seminaarin toiminta.
Heinolan seminaari oli sarjan viimeinen. Kesäkuun 10.
päivänä 1972 annettiin Heinolassa valtakunnan
seminaarihistorian viimeiset todistukset kansakoulunopettajille.
Kaikkiaan Heinolasta valmistui yli 3500 opettajaa.
Näin päättyi suomalaiseen sivistykseen ratkaisevalla
tavalla vaikuttanut seminaarien historia. Heinolakin oli ollut 73
vuoden ajan tärkeä piste suomalaisen kansankasvatuksen
kartalla, tärkeä osa koulukaupunki Heinolaa.
Sata vuotta vanha miljöö
Heinolan seminaarin miljöö on jo yli sata vuotta vanha
puistoineen ja vuoden 1900-luvun alussa rakennettuine
kulttuurihistoriallisine rakennuksineen. Seminaarin moninainen
opettajankoulutuksen historia ja kunnioitettava kavalkadi seminaarin
henkilö- ja tapahtumahistoriaa nousee mieliin tässä
ympäristössä ja imaisee kokemaan opettajankoulutuksen
vuosisatainen historia.
Seminaarimiljöö kuuluu tällä hetkellä osana
arvokkaaseen Heinola – kansallinen kaupunkipuisto -alueeseen,
jonka arvon kaupunki sai vastaanottaa keväällä 2002
toisena kaupunkina Suomessa tunnustuksena hyvin hoidetuista
kulttuurimaisemistaan.
Seuraavat ajatukset olkoot pieni tietoisku kaikille siitä,
että Heinolassakin annettiin aikanaan opettajien peruskoulutusta.
Aihe on ajankohtainen siksi, että tänä
keväänä (2007) tulee kuluneeksi 35 vuotta Heinolan
seminaarin lakkauttamisesta.
Heinolan seminaarin vaiheista
Heinola sai vuonna 1899 luvan senaatilta yhden äänen
enemmistöllä naisseminaarin perustamiseen. Ennen Heinolaa
seminaarit toimivat jo kuudella paikkakunnalla. Ja kuusi seminaaria
syntyi vielä Heinolankin jälkeen. Seminaareja perustettiin
eri puolelle Suomea siksi, että kaikkialla olisi ollut
yhtäläiset mahdollisuudet valmistua opettajiksi ja maamme eri
seutujen opettajatarve olisi tyydytetty tasapuolisesti. Näin
seminaarien perustaminen oli sen ajan aluepolitiikkaa parhaimmillaan.
Viikkoa ennen senaatin päätöstä kirjoitti
paikallinen Jyränkö-lehti seminaarin tarpeellisuudesta
paikkakunnalle näin: "Jollekin
suuremmalle ja edistyneemmälle yhteiskunnalle kuin Heinola olisi
tuo uusi seminaari paljon vähemmästä merkityksestä,
mutta täällä, jossa elämä vielä on niin
pientä ja ympäristöllä opillinen sivistys on niin
heikkoa, on tämä uusi opinahjo kaksin kolmin kerroin
arvokkaampi." Uudelta seminaarilta toivottiin siis paljon ja odotettiin ihmeitä.
Perustamispäätöksen jälkeen Jyränkö-lehti kirjoitti taas:
"Uusi seminaari tarjoaa tilaisuuden nuorille tytöille
antautumaan kansasivistyksen jaloon työhön, se
lisää henkisiä voimia Heinolan kaupungille, jossa
niitä ennestään on jotenkin niukalti, se
epäilemättä innostaa kansanvalistuksen kohottamiseen
näillä paikkakunnilla, se vielä tuo aineellista etua
Heinolan asukkaille. Tämä seminaari on oleva yksi niistä
uuden ajan harjoista, joka sivelee pois vanhoillisuuden karstan
tästä pienestä yhteiskunnasta."
Jyränkö-lehti kirjoitti seminaarin avajaisten jälkeen, jotka olivat elokuussa 1899:
"Olemme täällä saaneet kasvaa
ikään kuin suon reunassa, suon, jonne valtatie on
päättynyt. Emme ole useinkaan saaneet ihailla muuta kuin
surkastuneita kasveja, hallanaran maan hentoja kukkasia. Kaikki on
ollut pientä ja olemme luulleet olevamme suuren maailman
unohtamat. Meille on sellainen uusi tulokas kuin seminaari kultaakin
kalliimpi. Nyt uskomme uuden päivän koittavan pienelle
kaupungillemme. Nyt saatiin tänne laitos, josta Heinola toivoo
paljon."
Heinolan seminaarin ensimmäisenä johtajana aloitti professori Mikael Soininen. Seminaarin uudet rakennukset valmistuivat 1901 ja 1902. Saunarakennus täytti vuonna 2002 sata vuotta.
"Syvälle ja korkealle!" -tunnussana
merkattiin ensimmäiseen Heinolan seminaarin oppilaskunnan lippuun
1900-luvun alussa. Se oli myös ohje tuleville
seminaarilaispolville seminaarilaisten ihanteellisuudesta, pyrkiä
korkealle kohti tiedon ja taidon valoa.
Opettajankoulutus on aikansa lapsi
Opettajankoulutus on aina aikansa lapsi. Siksi seminaarikasvatustakin
on arvioitava sen aikaista ajankuvaa vastaan. Aikaisemmin koulutettiin
erilaiseen yhteiskuntaan. Arvokasvatus ja kokonaisvaltainen vastuu
nuorista olivat tärkeitä seminaarissa. Sen aikaiset lait ja
säädökset olivat tiukkoja ja niitä noudatettiin.
Jokaisen oppilaan piti kasvaa seminaariaikana siveellisyyteen ja hyviin
tapoihin. Oppilaitten elämän tarkalla valvonnalla ajateltiin
nuorten parasta.
Monet seminaarin oppilaista olivat alle kaksikymmentävuotiaita.
Toisin sanoen; seminaarin oppilaista pidettiin hyvää huolta,
seminaari oli suuri perhe. Oppilaita tuettiin sekä henkisesti
että taloudellisesti ja siksi suurin osa seminaarien oppilaista,
niin myös Heinolassa, valmistui ja sai aikanaan valtakirjan ja
valtuutuksen opettajan tehtävään.
Naisseminaarista sekaseminaari
Sotien jälkeen, vuonna 1953, koettiin suuri mullistus Heinolan seminaarissa, seminaarista tuli kaksoisseminaari.
Vuonna 1999 julkistettiin vuosikurssin, joka oli tullut Heinolan
seminaariin opiskelemaan juuri syksyllä 1953,
omaelämäkerrallinen luokkakirja. Kirjanen
sisältää Heinolan seminaarin osalta
tärkeää aikahistoriaa, yhdestä sen muutosvaiheesta,
seminaarin muuttuessa naisseminaarista sekaseminaariksi.
"Sinä syksynä koettiin oppilaitoksessa
suuri mullistus, naisseminaari muuttui sekaseminaariksi. Seuranneita
murroskauden vuosia seminaarin rehtori Antero Valtasaari kutsui villin lännen vuosiksi. Me elimme ne vuodet, meidän nuoruutemme vuodet", kirjoittaa opettaja Pentti Rehn toimittamassaan kirjasessa Riihen takaa luokan eteen.
Moninaista lahjakkuutta
Heinolan seminaari oli aina suosittu opettajankoulutuslaitos. Joinakin
vuosina oli Heinolaan opiskeluun pyrkijöitä eniten Suomen
seminaareista. Suuresta joukosta oli hyvä valita ja siksi kai
valittujen opiskelijoiden joukkoon mahtui paljon erilaista
lahjakkuutta, ei vain musiikillista vaan myös muunlaista
lahjakkuutta.
On osittain sattumaa, että Heinolan seminaarista, sen toiminnan
viimeisen täyden vuosikymmenen aikana, valmistuivat mm. Jorma Hynninen, Jaakko Ryhänen ja Tapani Valtasaari.
Kaikki kolme arvostettuja laulutaiteilijoita ja monet
vähemmän kuuluisuutta saaneet esiintyvät taiteilijat. He
kaikki ovat erilaisissa haastatteluissa antaneet vilpittömän
tunnustuksen ja kiitoksen Heinolan seminaarille ja sen antamalle
tukevalle kasvupohjalle oman laulutaiteensa kehityksessä.
"Harrastava opettaja on hyvä opettaja", oli seminaarin
viimeisen rehtorin, kouluneuvos Antero Valtasaaren mielilause.
Seminaarin opettajat sekä opettajaopistossa että
harjoituskoulussa olivat myös monipuolisesti luovia ja taiteisiin
orientoituneita; kuvataiteilijoita, kirjailijoita, runoilijoita,
lausujia, näyttelijöitä, soittajia. Monet esimerkiksi
pitkälle musiikkia opiskelleita, jotkut jopa oman konsertin
antaneita laulutaiteilijoita. Näin myös seminaarin
opiskelijat, joilla oli lahjakkuutta ja tarmoa, pääsivät
jo tällaisessa opiskeluilmapiirissä pitkälle.
Jokaisen seminaarin johtajan ja rehtorin aikana seminaarikasvatuksen
painopisteet ovat olleet erilaiset Heinolassa. Valtasaaren aikana,
1960-luvulla, korostuneisuus näkyi ennen kaikkea
esittävän luovuuden suosimisessa. Asia on tuottanut
hyvää hedelmää ja seminaari on saanut olla
ylpeä kasvateistaan.
Tärkeä osuus opiskelussa olivat myös heinolalaiset
kodit. Seminaarin työ oli hyvin tuttua niissä, koska Heinolan
seminaarilla ei ollut muiden seminaarien tapaan oppilasasuntolaa, vaan
opiskelijat asuivat perheissä ja perheet saivat osallistua monella
tavalla seminaarin toimintaan, mm. he olivat tervetulleita seminaarin
juhliin.
Seminaari lakkautetaan – tilalle Heinolan kurssikeskus
Heinolan seminaarissa elettiin 1960-luvun lopulla epätietoisuuden
aikaa. Uumoiltiin seminaarin mahdollista lopettamista. Ja niin
kävikin.
Kouluhallituksella oli omat suunnitelmat Heinolan seminaarin varalle.
Peruskoulu teki tuloaan. Opettajille oli saatava aivan uusimuotoinen
laitos jatkokouluttamaan Suomen opettajat peruskouluun. Heinolan
seminaarilta vapautuviin tiloihin perustettiin Heinolan kurssikeskus
kouluhallituksen 100-vuotisjuhlaistunnon
päätöksellä vuonna 1969. Uusi opinahjo oli
maassamme ainoa ja valtakunnallinen opettajien
täydennyskoulutuskeskus.
Kouluhallitus loi Suomen koululaitokseen
täydennyskoulutusjärjestelmän ja Heinolan kurssikeskus
sai olla kouluhallituksen ja myöhemmin Opetushallituksen kanssa
toteuttamassa valtakunnallista ja keskitettyä
jatkokoulutusjärjestelmää. Vuosittain, 26 vuoden ajan,
kurssikeskus jatkokoulutti noin 10-12 000 yleissivistävän
koulun opettajaa.
Seminaarin henkilökunnan sijoittuminen
Seminaarin opettajakunta ja henkilöstö olivat huolissaan
omasta kohtalostaan. Epätietoisuus mahdollisesta tulevasta
sijoituspaikasta kalvoi mieltä. Vasta keväällä 1972
asiat selkiytyivät opettajakunnan osalta. Opettajat siirrettiin
yliopistojen eri opettajankoulutuslaitoksiin ympäri Suomea
jatkamaan opettajankoulutustehtävää. Itse sain
määräyksen jatkaa tulevassa uudessa laitoksessa
opettajien jatko- ja täydennyskoulutustehtävissä. Muu
henkilöstö siirrettiin uuden laitoksen, Heinolan
kurssikeskuksen palvelukseen.
Mitä opettajisto olisi halunnut Heinolan seminaarin jatkoksi?
Opettajakunta piti parhaana vaihtoehtona seminaarin
liittämistä uuteen yliopistokoulutukseen filiaalina, joko
Helsinki tai Jyväskylä äitiyliopistonaan. Niihin ei
etäisyys olisi ollut kohtuuton. Näin menetellen Heinola olisi
nyt ja jo vuodesta 1972 alkaen yliopistokaupunki siinä missä
Rauma, Hämeenlinna, Kajaani ja Savonlinna. Kyseessä siis
olisi ollut ylioppilaspohjainen koulutus, seminaarin parannettu muoto.
Helsingin yliopisto on sittemmin suuntautunut esimerkiksi Lahteen ja
Jyväskylän yliopisto Kokkolaan.
Lakkautukset jatkuvat – Heinolan kurssikeskuksesta Opeko.
Valtion laitosten liikelaitostaminen tuli 1990-luvulla muotiin. Heinolan kurssikeskus
lakkautettiin ja tilalle vuonna 1998 synnytettiin Opetusalan koulutuskeskus, Opeko.
Opekossa yhdistyi sekä Heinolan kurssikeskuksen että
Ammattikasvatushallinnon koulutuskeskuksen toiminta Tampereelta. Uuden
laitoksen tehtävänä on kouluttaa sekä
yleissivistävän koulun että ammatillisen koulun
opetushenkilöstöä. Koulutusta viedään
myös räätälöitynä sinne, missä
sitä tarvitaan. Tällä hetkellä koulutusta
järjestetään yli sadalla paikkakunnalla eri puolella
Suomea. Opekon tehtävänä on elää koulutuksensa
kautta tätä päivää, mutta nähdä
myös visioita tulevaisuudesta.
Suomalaisen yhteiskunnan ja työelämän murros
1990-luvulla on muuttanut pysyvästi koulun asemaa. Se on
näkynyt myös koulutuksessa ja edistänyt voimakkaasti
yhteistyön kehittämistä eri tahojen kanssa sekä
ennen kaikkea toisten oppilaitosten kanssa. Osa Opekon toimintaa on
juuri tätä, koska Opeko toimii verkostoperiaatteella jatko-
ja täydennyskoulutuksen asiantuntijaorganisaationa. Puhutaan jopa
virtuaaliopekosta.
Opeko on täyden palvelun talo. Se tarjoaa koulutusta myös
yrityksille ja muille organisaatioille ydinosaamisensa alueilta, joita
ovat: vuorovaikutus, työhyvinvointi ja jaksaminen, tietotekniikka
sekä vieraat kielet ja kulttuuri. Nykyaikaisissa ja upeissa
tiloissa on koulutuksen lisäksi saatavilla kattavat kokouspalvelut
täysihoidolla sekä kurssihotellin suomat
yöpymismahdollisuudet ympäri vuoden.
Opettajankoulutus jatkuu
Voimme olla täysin varmat, että Heinolan kurssikeskus ja sen
seuraaja Opetusalan koulutuskeskus ei varmasti ole olleet huono
vaihtoehto Heinolan seminaarin lakkauttamiselle. Se on
säilyttänyt arvokkaan opettajankoulutusperinteen Heinolassa
ja kehittänyt sitä täydennyskoulutuksena aikakauden
vaatimusten mukaan. Heinolan se on säilyttänyt
kansainvälistyneenäkin opettajankoulutuskeskuksena. Jo
kolmenkymmenenviiden vuoden ajan on Heinola ollut opetusalan
henkilöstön keskeinen jatkokoulutuspaikka.
Muistutus koulun kehittäjille
Vuonna 1999 vietettiin Heinolassa opettajankoulutuksen
100-vuotisjuhlia. Juhlien yhteydessä Heinolan seminaariväki
lahjoitti Opetusalan koulutuskeskukselle seminaarin viimeisen
kuvaamataidon lehtorin, taiteilija Jouko Lapintien maalaaman taulun "Älä unohda lasta".
Puhutteleva taulu tervehtii Opekon juhlasaliin tulijoita
yläaulassa ja muistuttaa siitä, ettei vain lapsi itse
unohtuisi koulutointa kehitettäessä. Taulu viestii uudenkin
ajan koulutuksessa mukana oleville opettajille ja kouluttajille
opettajan ikiaikaista kasvatusvastuuta.
|
|